Kobbernett for fall

DEKNING: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

En rekke innbyggere på Herefoss har fått varsel om at telefonlinja står i fare.

– Dette er en viktig sak, og jeg en av de som har fått brevet. Vi er mange i Birkenes som har fått dette brevet. Det viktige nå er å gjøre en kartlegging av behov. I Bygland har grendelagene gjort en god jobb selv, med tilskudd fra kommunen. Jeg tror vi må legge inn et annet gir på dette arbeidet, også i Birkenes, sier Anders Topland (Sp).

Det er Odd Gunnar Tveit (Frp) som løfter fram en bekymring i kommunestyret gjennom en interpellasjon til ordfører Anders Christiansen (Ap). Tveit har fått en rekke henvendelser fra folk på Herefoss angående telefonlinja.

Inneværende kvartal

Når Telenor starter overgangen fra kobberkabler til fiber- og mobilnett, risikerer bygdefolk over hele landet å stå uten bredbåndsforbindelse i flere år. Som en følge av at telefonoperatøren moderniserer nettet vil det fra 1. mai 2019 ikke bli foretatt feilretting eller utvikling av kobbernettet.

Mens arbeidet med å bygge ut fiberlinjer i store deler av landet pågår fram til 2023, vil Telenor nemlig slutte å vedlikeholde de gamle kobberkablene. Det betyr at dersom noe går galt med de gamle linjene, og man ikke har tilgang til 4G, risikerer man å ikke ha noen form for internett-dekning.

– Det vil helt sikkert være noen som mister bredbåndsforbindelsen allerede dette kvartalet, sier Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, til NRK.

Helt avhengige

Slikt faller ikke i god jord hos politikerne i Birkenes.

– I dagens samfunn er alle heilt avhengig av godt internettforbindelse. Det finnes andre alternative forbindelser enn gjennom kobberkabel, som mobilt internett. Men alternativene er mye dyrere, sier Tveit, og spør:

– Vil ordføreren besørge at en tilsvarende eller bedre løsning, fiber, kommer på plass, og at mobilt internett ikke blir dyrere enn det gamle kobbernettet?

Christiansen sympatiserer med både Topland og Tveit, og framfører i kommunestyret et svar som er forfattet av kommunalsjef Halvor Nes.

– Utfasing av kobbernettet er en utfordring jeg er klar over. Det er flere kommuner som opplever utfordringer med dette og hva som blir alternativene. Kommunen er i dialog med primært Telenor for å finne svar på aktuelle løsninger, sier han, og legger til:

– Områder som mister tilkobling til bredbånd når kobbernettet fases ut vil være tilskuddsberettiget til ordninger i regi av Nkom og fylkeskommunen. Kommunen er i tett dialog med Det Digitale Agder, DDA, for å finne løsninger.

Nkom følger med

I en nylig pressmelding fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) kommer det fram at etaten har øynene på Telenor.

– Vi får mange henvendelser fra kommuner der kobbernettet fortsatt er svært viktig. Folk er urolige for om de kan stå uten tjenester fordi feil ikke rettes, sier Nkom-direktør Elisabeth Aarsæther, og legger til:

– Telenor må følge opp kundene med bedre informasjon, og vi stiller nå selskapet en rekke spørsmål om hva de gjør for å hjelpe dem som ikke har alternativer til kobbernettet.

Nkom ber nå Telenor gjøre rede for hvordan de vil bistå disse kundene, slik at de ikke står uten tilbud hvis det blir feil på linjen. Dette kan få betydning for potensielt 80 000 fasttelefon- og bredbåndskunder i 365 kommuner.

Ikke leveringsplikt

Det er ikke leveringsplikt på bredbånd i dag, slik Telenor har på telefoni, påpeker Nkom i pressemeldinga. Fasttelefoni har tradisjonelt blitt levert på kobbernettet, men i dag har under 20 prosent av husstandene slik telefoni. Mange bedrifter og privatpersoner har imidlertid fremdeles bredbånd basert på dette nettet, såkalte xDSL-abonnement.

Hvis denne bredbåndstjenesten faller bort permanent fordi Telenor ikke retter feil på kobbernettet etter 1. mai, kan det gi store utfordringer for offentlige virksomheter, bedrifter og privatkunder som har slike abonnement. Selv om disse ikke har krav på bredbånd, ber Nkom Telenor likevel om informasjon om hvordan selskapet vil bistå kundene med å unngå å komme i en situasjon der de ikke har dekning.

– Bredbånd og telefoni er like viktig som annen infrastruktur, og det er rimelig at kundene føler sterk uro når tjenestene kan falle bort. Derfor ber vi Telenor redegjøre også for planene for denne kundegruppen, sier Aarsæther.