Neppe mer gang- og sykkelsti på Herefoss – Statens vegvesen tror det er for få brukere

Torsdag kveld informerte Statens vegvesen herefossingene om de nye veiplanene mellom Søre Herefoss og Hynnekleiv. Men vegvesenet tror ikke det blir noen ny gang- og sykkelsti sørover mot Slettene Hage.

Statens vegvesen skal, i samarbeid med Birkenes kommune, i gang med å lage en detaljreguleringsplan for utbedringer av tre gjenstående strekninger.

Det møtte opp rundt 35 herefossinger og mange lokalpolitikere på møtet på skolen torsdag kveld.. Prosjektleder Sigurd Wiberg og planleder Jon Olav Upsal fra Statens vegvesen sto for mye av informasjonen som ble gitt. I tillegg gikk Sindre Lauritzen og Toni Sinnes fra konsulentfirmaet SWECO gjennom de tre strekningene med tredimensjonale bilder.

– Strekningen utgjør totalt ca 8,5 km, fordelt på tre delstrekninger og omfatter i hovedsak utbedring av eksisterende veg, jf. kartskisse under. Delstrekningene er Søre-Herefoss til Engebu (Støa), Askåna til Smedbakken og Kryss Stasjonsbyen til Gauslå. Stedvis er vegen foreslått i ny trase for å kunne imøtekomme geometriske krav til denne type anlegg. Formålet med planarbeidet er primært å lage en plan som gir bedre trafikkavvikling, økt sikkerhet og færre ulykker, samt kunne redusere skadeomfang når ulykken først inntreffer.

Det er gjennomført forhåndskonferanse med Birkenes kommune og det er foreløpig konkludert med at planarbeidet ikke utløser krav om konsekvensutredning. Konklusjonen er at tiltaket ikke vil gi vesentlige negative virkninger for miljø eller samfunn.

Statens vegvesen skal utarbeide et planforslag i tiden frem mot påsken 2022. Målet er at planen blir vedtatt i Birkenes kommunestyre før sommeren 2022. Bygging vil skje etappevis på utvalgte strekninger, med mål om oppstart 2022/23 – dersom nødvendige bevilgninger blir vedtatt sentralt.

På møtet på Herefoss skole ble informasjonen tatt godt imot av bygdefolket, og det ble stilt spørsmål fra flere av de fremmøtte.

De fleste spørsmålene dreide seg om hvilke bygninger som sto i fare for å måtte rives, med de nye parsellene. Prosjektleder Wiberg informerte grunneierne, oppsittere og de fremmøtte at dette er noe som må komme med i prosjekteringen.

– Det er derfor viktig at dere kommer med skriftlige innspill nå i planleggingsfasen. Både om bygninger av ulike slag, og eventuell lokalkunnskap om vei som vi må ta med i planleggingen. Skissene dere har sett i kveld er ikke endelige eller klare, tvert om så er skissene en illustrasjon på hvor veistrekninger og kurver kan komme til å ligge.

– Vi er avhengig av innspill og ikke minst et godt samarbeid på alle plan, og spesielt nå i planleggingsfasen, fortalte Wiberg.

Staten vegvesen og SWECO informerte også om at det er enkelte deler i parsellene som krever mye jobb. Dette fordi det er mye fjell på den ene siden, mens man har Herefossfjorden på den andre. På strekningen fra Herefoss sentrum og til Gauslå får man jernbanen som man må ta hensyn til, og som kan gi litt utfordringer i tillegg til mye fjell, fortalte delegatene.

Videre kom det frem at det er strekningen fra Søre Herefoss til Engebu som først skal budsjetteres og påbegynnes.

Geir Landås fra Herefoss fortalte at brua ved bygdas skytebane flommes over når det er høy vannstand – og at det har vært oppe i over 60 cm over veibanen på det meste. Dette var nytt for lederne i Statens vegvesen, og innspillet ble notert.

Sigurd Wiberg fortalte til Birkenesavisa at han likte møtet og innstillingen til de fremmøtte.

– Vi liker oppsittere og bygdefolk som engasjerer seg i utbredelsen av riksvei 41. En slik dialog som i kveld er viktig for oss som skal jobbe videre med prosjektet.

Spørsmålet om en ny gang- og sykkelsti fra Slettene Hage og opp mot Herefoss, ble også diskutert og stilt spørsmål om.

Sist uke skrev Birkenesavisa at Gunn Elisabeth Slettene har et ønske om dette. Birkenes kommune svarte raskt at de ville følge dette opp i sin dialog med Statens vegvesen.

I sist ukes kommunestyremøte henviste Jon Inge Holm (H) til tidligere vedtatte grunnlagsdokumenter, der gang- og sykkelsti på denne strekningen er tatt med.

Ordfører Gyro Heia (Sp) lovte da å ta innspillet med videre, i møter med partene.

Om det virkelig kan bli noen ny gang- og sykkelsti i forbindelse med utbedringene av veien som nå planlegges, virker usikkert.

– Våre planer handler om utvidelse av riksveien og ikke noe annet i første omgang, sier Wiberg til Birkenesavisa fredag formiddag. Derfor gjelder ikke dette gang- og sykkelstien. Det er noe som må tas utenom dette prosjektet og i samarbeid med kommune. Budsjettene vi får fremover er kun basert på utvidelse og utbedring av riksvei 41 og ikke gang- og sykkelsti for myke trafikanter.

– Jeg tror ærlig talt ikke det er grunnlag for en slik søknad for gang- og sykkelsti, rett og slett fordi det ikke er grunnlag for det med tanke på trafikantene. Man har en mal om at det skal være minst 150 brukere av en slik ferdselsvei, på den mest trafikkerte tiden i døgnet, avslutter Wiberg.