Fredag åpner det som kan bli Oslos største attraksjon med håndverk fra Birkeland.
– Det er spektakulært, sier Gunnar Adolf Aanesland ved Aanesland fabrikker om prosjektet Roseslottet på Frognerseteren i Oslo.
Aanesland fabrikker har sammen med Tratec vært involvert i Vebjørn og Eimund Sands store sansearena på Frognerseteren. Roseslottet 2020 er en kunstinstallasjon og et pedagogisk prosjekt som har til mål å fortelle historien om okkupasjonen av Norge.
I parken skal Vebjørn Sands malerier skildre krigsfangers lidelse, jødeforfølgelse, motstandskamp og dagligliv i krigsårene. Blant alle disse spektakulære inntrykkene finnes det altså viktige bidrag fra Birkelandsbedrifter. Tratec har samarbeidet med Aanesland fabrikker og har blant annet lagd stålfestene til deres installasjoner.
Turistattraksjon
Aanesland fabrikker på sin side har levert skulpturer til åpningspartiet og fire 26 meter høye søyler. De enorme søylene er av dansk Douglas-gran, og er fraktet til Birkeland og Aanesland for videre bearbeiding. De ferdig dreide søylene skal males i gull og påmonteres forskjellig dekor.
Dekoren skal symbolisere forskjellige deler av den norske motstandskampen
– Vi er de eneste i hele verden som kan bearbeide slike dimensjoner, sier Aanesland.
Han er glad for å kunne ta del i dette prosjektet.
– Det er utrolig fint at vi kan være med å bidra til noe som blir sett, og satt pris på av så mange. Det er egentlig helt sykt. Det forventes at det kan bli Oslos mest besøkte turistattraksjon. Det vil si at den vil bli sett av over en million mennesker, sier Aanesland, og legger til:
– Den er også slik plassert at når den om natta blir lyssatt så kan nesten hele Oslo se den.
Aanesland fabrikker har også stått for grovproduksjonen av inngangsportene, som Eker design har tatt finpussen på. Det er en type arbeid de tidligere ikke har gjort. Erfaringene er gode, og de håper å kunne få flere oppdrag innenfor kunstverdenen.
Betyr mye
– Jeg var aldri i tvil om å delta på dette. Hele prosjektet taler utrolig sterkt til meg. Adolf Aanesland, som startet bedriften etter krigen, ble sammen med flere andre i familien satt i tysk fangenskap. De var både på Grini og i Auschwitz, og det var ikke alle som kom tilbake. Det sitter noe igjen i den historien, sier Aanesland.
Prosjektet skulle ha storstilt åpning fredag 8. mai, 75 år etter krigens slutt. Etter planen skulle kongehuset og Hans Majestets Kongens garde bidratt på åpninga. Den storstilte åpningen er på grunn av koronatiltakene utsatt på ubestemt tid, men det blir likevel en høytidelig åpning kommende fredag kveld, da formidlet på Facebook og på NRK og TV2
– Jeg har naturlig nok sett prosjektet underveis, og er begeistret. Det beveger folk, og er viktig å ha med seg. Hele anlegget gir en gripende reise i tidsvitnenes historier, sier Aanesland.