Beskriver farlige situasjoner

Fartshinder: – Ikke noe stor sak, men her mangler det ihvertfall refleks, sier Toril Espegren på befaring sammen med ordfører Anders Christiansen, Cathrine Aamlid, Mari Lena Bylund, Terese Bjelland og Emma Lundemoen Håkedal

Hyggelig skolevei kan gjøres tryggere og bedre etter befaring.

Hver dag i skoleåret er det cirka 1.600 elever som benytter veien til skolen, og de samme 1.600 benytter veien når de skal tilbake. I tillegg kommer kjørende både til skole og barnehage.

– Det er litt Texas av og til, og for trangt på gang- og sykkelfeltet når både gående og syklende skal være der samtidig, sier Mari Lena Bylund, som går i syvende klasse og er elevrådsrepresentant ved Birkeland barneskole.

Og derfor er det lang og bred rekke på skoleveien med ordfører Anders Christiansen (Ap), Therese Bjelland og Cathrine Aamlid som er medlemmer av FAU, Mari Lena Bylund og Emma Lundemoen Håkedal fra elevrådet ved Birkeland skole og Toril Espegren fra skolens samarbeidsorgan (SU) – med Birkenesavisa på slep.

– Skoleveien er veldig viktig, og da jeg hørte at elevrådet og Foreldrerådets arbeidsutvalg ved barneskolen (FAU) mente at de ikke nådde fram med deres bekymringer, syntes jeg det var naturlig at skolens samarbeidsorgan (SU) så på saken, sier Toril Espegren (Krf).

Hun sitter i kommunestyret og er skoleeiers representant i dette utvalget.

– Forbi lokomotivet fra Flakksvannsbanen og videre opp mot skolen er det jo egentlig en koselig skolevei. Det gjelder bare å gjøre den trygg, sier Torill Espegren.

Nestenulykker

Det første man legger merke til er krysset i bunnen av bakken opp til Grantun. Der møter gang- og sykkelstien både hovedveien og Grantunveien. Krysset er forvirrende og mangler oppmerking for fotgjengere.

Neste stopp er undergangen hvor man ikke kan bli påkjørt av biler. Men ifølge elevrepresentantene er den er langt fra uproblematisk

– Tidligere var det fartssperre inn mot tunellen under hovedveien, men det er tatt bort. Det er mange nestenulykker i området her, og om ikke noe gjøres kan det lett bli en skikkelig ulykke, sier Emma, som ikke riktig forstår hvorfor fartssperren er tatt bort.

– Dessuten er avsperringen mot bekken temmelig ødelagt, og hvert fall ikke pen å se på. Her burde det kunne gjøres noe for små midler, sier Bjelland fra FAU.

Videre opp mot skolen konstaterer ordføreren at asfalten er i dårlig forfatning, og at det mye grus i veien.

– Det er jo farlig med all den grusen etter strøinga i vinter, men det må vi vil kunne få gjort noe med, mener ordføreren.

Sykkelparkering

På toppen av bakken skimter vi endelig skolen i det fjerne, men oppdager snart at veien fra undergangen og opp til toppen som har vært relativt trygg nå kan by på et problem. Vi ser sykkelparkeringen i det fjerne, men oppdager at både raskeste og nest raskeste vei dit kan være utfordrende.

Enten må man følge hovedveien inn mot skolen, og det er noen hundre meter uten fysisk sperre mellom sykler og biler. Eller man kan sykle rundt ved ballhallen og over hele parkeringsplassen og hente/bringeområdet for barnehagen.

– Vi må få noen til å se på dette rimelig raskt. Om et par dager skal kommunen ha møte med Statens Vegvesen, og da er det naturlig å få en avklaring på hvem som har ansvaret for de forskjellige ting, sier Christiansen.

Lite tro

Elevrådsrepresentantene er godt fornøyd med å bli tatt på alvor, og synes det lover godt at selveste ordføreren er med på turen.

– Men jeg har egentlig himla lite tro på at noe kommer til å bli gjort, sier Mari Lena.

Emma har den samme troen og er heller ikke særlig optimistisk hva angår skoleveien.

– Det er ikke typisk at de setter dette først, sier Emma.

Så er det opp til ordfører Anders Christiansen og Torill Espegren å gi ungdommen troen på at det nytter.