– Vi er sterkere sammen

Etter nye leserinnleggene fra skoleelev som opplever å bli mobbet og fra FAU som lurer på etterspørsel om ambulerende skolemiljøteam, møtte vi rektor Tore Abrahamsen på Valstrand skole.

– Jeg kan ikke si noe om det som har stått på trykk de siste dagene, innleder Abrahamsen.

– Først må jeg si at hovedbildet i kommunen er at det er godt å være ung i bygda. Dette ser vi blant annet på Ungdata – og elevundersøkelser.

– Når det er sagt, så vil det alltid være episoder blant barn og unge av ulik grad. Det betyr ikke at vi aksepterer hendelser som er omtalt. Vi jobber etter de paragrafer og lovverk, som vi har som verktøy, når ulike saker dukker opp hos oss.

– De aller fleste sakene løser seg raskt. Og her gjør lærerne en formidabel jobb som stadig krever mer av dem. Foreldre og skole må stå sammen for å finne de beste løsningene, for å få best resultat, er mine erfaringer. Det skal være trygt og godt å være her på skolen, noe jeg er med å ha ansvar for sammen med mine medarbeidere. Vi er sterkere sammen i jobben for en bedre skole.

– Vi har noe som heter Dembra-metoden. Der jobber vi blant annet med elevene om språkbruk, som er viktig i hverdagen til de unge.

– BA er kjent med at du hadde et foreldremøte i går, og tok opp helt konkrete saker som berører elevene og inn mot mobbing blant unge. Der tok du opp blant annet mobilbruk i skolen og språket til de unge.

– Det er korrekt, men det var et planlagt foreldremøte på det ene trinnet, som vi uansett skulle ha.

– På hvert foreldremøte i begynnelsen av skoleåret legger vi frem hvordan skolen jobber med trygt og godt skolemiljø – og kommunens rutiner for å håndtere saker hvor elever ikke har det trygt og skolehverdagen. Men jeg tok selvsagt opp på det aktuelle foreldremøtet at slike historier som stod på trykk berører oss. Det er vondt å høre om slike erfaringer.

– Det var forøvrig lærerne som holdt dialogen om ordbruk i hver sine klasser.

– Vi har en mobilfri skole. Foreldrene ble informert om at dette ikke alltid overholdes. Når det gjelder språk og ord, fikk foreldrene selv lese lapper med ord på som elever bruker og som vi har fanget opp her på skolen. Ord som «jøde», «homo», «bitch» og «hore» var noen av disse ordene eller sjargongen som foreldrene fikk lese.

– Igjen, foreldre og vi i skolen er nødt til å stå sammen for å finne løsninger, for igjen å få gode resultater, forteller rektoren.

– Til slutt må jeg si at vi jobber sammen med FAU, i måten vi utvikler foreldremøtene våre på. Dette gjør også barneskolen, og det er noe vi tror på avslutter Abrahamsen.