Lokalt varselrop fra transportnæringen om drivstoffprisene: – Katastrofale følger om dette fortsetter

ALDRI OPPLEVD MAKEN. Gjennom 25 år i bransjen har jeg aldri opplevd slike økninger i drivstoffprisene. Dette kan bli katastrofalt, sier Oddvar Ivarson.

De fleste har lagt merke til de historisk høye bensinprisene vi har fått. Det påvirker oss alle i forskjellig grad. Vi har besøkt Oddvar Ivarson ved Ivarson Transport for å høre hvordan det påvirker bedrifter i transportnæringen.

Oddvar Ivarson Transport har 10-12 biler i drift, og i deres høysesong, fra april og ut året, leier han inn 20 biler til. På firmaets biler fylles det i gjennomsnitt 30.000 liter diesel hver måned. Da sier det seg selv at man opplever den siste tids økning i drivstoffutgiftene som svært dramatisk.

– Jeg spår katastrofale følger og mange konkurser om dette fortsetter fremover, sier Ivarson. Det påvirker oss i høyeste grad. Det har vært tøffe år med korona, og sykemeldinger, og nå kommer dette på toppen, og er kanskje enda mer alarmerende for oss. Det første jeg gjør hver morgen er å sjekke drivstoffprisene. For oss som har langsiktige avtaler er det særdeles dramatisk. Vi får ikke priset inn disse endringene, som er helt utenfor vår kontroll. Jeg har vært i bransjen i 25 år, og aldri opplevd maken, sier Ivarson.

– Slik jeg ser det er det to muligheter. Det første er, i forhold til våre kunder og langsiktige kontrakter, å få priset inn en variabel i forhold til utviklinga på drivstoffkostnadene. Den andre er en tiltakspakke fra regjeringen. Det er begge ting vi ser på nå. Ikke bare jeg, men alle jeg prater med i bransjen er avhengig at det blir gjort noe nå. Vi har gjennom Norges Lastebileier-forbund (NLF) sendt et skriv til finansdepartementet hvor vi etterlyser tiltakspakke fra regjeringa. Men det kan ta litt tid, og vi kan ikke sitte og vente på svar derfra. Derfor har jeg i dag (fredag) sendt ut et skriv til alle mine kunder, og håper på forståelse for å kunne prise inn denne endringa i drivstoffprisene.

– Avhengig av transporttype, langtransport, tømmertransport etc, så regner man ofte drivstoffutgiftene til å ligge et sted mellom 20 og 24 prosent av totalkostnadene, forteller han.  Transportnæringen har alltid jobbet med små marginer. 5 prosents margin er ikke uvanlig i vår bransje, og med en slik galopperende økning i prisene, så er den marginen spist opp, forklarer han.

– Nå haster det å få gjort noe. Om ikke prisene våre går opp må vi stoppe. Vi har lidd over lengre tid, og i fortsettelsen nå tærer det på egenkapitalen vår. Jeg håper og tror at kundene mine ser at dette er en kostnad vi ikke kunne forvente å ta høyde for tidligere. Det er ikke noe vi gjør for å berike oss selv, men for i det hele tatt at bedriften skal overleve. Jeg tror de har forståelse for det, men det blir litt å skyve problemene videre. Neste steg er at mine kunder må prise det inn overfor sine kunder igjen. Til syvende og sist er det forbrukerne, du og jeg, som får kostnadene.

– Det er alarmerende for oss i bransjen. Men ikke bare for oss, i dagens samfunn er det meste knyttet opp til transport. Dette vil gi videre utslag på prisene på byggevarer, betong, mat, ja, det meste, sier Ivarson.

HASTER. – Nå haster det å få gjort noe, sier Oddvar Ivarson.

Nå håper han flere er med på å legge press på regjeringa, slik at noe skjer.

– Med tanke på de enorme summene Staten tar inn ekstra på både strøm og olje, så burde det være rom for å komme med en tiltakspakke nå, sier han og viser oss skrivet NLF har sendt til Finansdepartementet ved Finansminister Trygve Slagsvold Vedum 9. mars. Her står det blant annet dette:

– Krav om tiltak for å redusere den negative effekten av den galopperende kostnadsutviklingen i godstransport. I løpet av 2021 økte kostnadene for norske transportbedrifter med 9,3 prosent i flg. SSB. I samme periode steg konsumprisindeksen med 4,6 prosent mens produktprisen i godstransport kun økte med 2,2 prosent.  Fra 1. januar 2021 til 9. mars 2022 steg literprisen på diesel med 7,32 kroner. Det tilsvarer 65,24 prosent. Bare de to siste døgnene har prisen økt med 176 øre + MVA! Det spås en dobling i oljeprisen de neste månedene – noe som vil medføre en ytterligere sterk økning i prisene.

– Risikoen for at selskaper bukker under som følge at av de ikke har rygg til å bære den økte belastningen på likviditeten er stor. Staten må iverksette ekstraordinære tiltak for å redde norske arbeidsplasser og bedrifter i en svært anstrengt situasjon.

Vi ber om følgende:

1) Midlertidig reduksjon eller fjerning av veibruksavgiften.

2) Innføring av ordning med «Professional diesel» i Norge Som et tillegg til midlertidig fjerning av veibruksavgiften, ber vi Regjeringen vurdere å innføre ordningen med «Professional Diesel» i Norge. Professional diesel er en ordning der staten etter nærmere regler, med utgangspunkt i EUs energiskattedirektiv, refunderer innbetalt avgift til selskapene som omfattes av ordningen.

Situasjonen for norske transportbedrifter blir mer kritisk for hver dag i takt med den internasjonale utviklingen. Det er derfor svært viktig at Regjeringen kommer raskt på banen med en krisepakke for å holde de galopperende dieselprisene under kontroll i en tid da staten tjener grovt på den internasjonale situasjonen.

Vi ser frem til en positiv oppfølging fra Regjeringens side og ber også om et snarlig møte med statsråden for å drøfte situasjonen nærmere.

Tidligere har spesielt Senterpartiet vært klare på at de vil kjempe kampen for lavere priser både på strøm og drivstoff. Slik sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum det i Dagbladet denne uka. – Vi kan ikke ha sånne priser over tid, det blir altfor ekstremt for folk, det er det ikke noe tvil om.

– På denne tiden i fjor sa parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, til VG, at det ikke var aktuelt å sitte i en regjering som øker bensinprisen til 20 kroner.

Så da kan man kanskje vente at tiltak vil komme?