Gamle biler og sopran

Glenn Palm Johansen er aktiv i «Deep Shit Cruiser».

– Deep Shit Cruiser. Det var da et forferdelig navn på en klubb?

– Det er vel egentlig Lillesand og Birkenes Amcar club. Men hvis du interesserer deg for gamle biler og motorer, så sitter du ganske langt ned i skitten. Det er hvertfall vanskelig å komme seg opp og bort og vekk hvis man først er bitt av denne basillen, sier Glenn Palm Johansen.

For øyeblikket er det fullt fokus på en Ford Anglia – populært kalt skranglia, fra 1961. På sekstitallet var det denne og folkevognbobla som var i skuddet. Den er ikke amerikansk, men det betyr ikke mye, bare den er gammel.

Bedre enn ny

– Planen er å demontere og montere igjen, men det er mye arbeid både med rust på karosseri og å skaffe til veie motordeler som mangler. Nå har jeg litt redusert arbeidsevne, men dette kan jeg ta når kreftene er der, sier Johansen.

Han er imidlertid forberedt på protester når det gjelder denne bilen. Han vil nemlig ikke restaurere den til å bli historisk korrekt. Den skal fikses og ordnes på alle mulige måter, men bli bedre enn ny.

– Planen er å lage en dragracingutgave av Angliaen, og det har aldri vært produsert tidligere. En turbomotor med 200 hestekrefter vil gjøre seg godt i denne lille bilen. Men det er nok langt fram, påpeker entusiasten.

Kjent fra NRK

Den mest kjente Ford Anglia kan du se på fjernsynet hver uke. Den engelske serien «Heartbeat» som på norsk har fått navnet «Med hjartet på rette staden» på NRK har tilsvarende Anglia som politibil. Nå som det står en tilvarende i verkstedet til amcarklubben, er det naturlig at han har sett de fleste episodene.

Som for så mange andre begynte det med interesse for mopeder og motorsykler i veldig ung alder. Med faren som mekaniker på verkstedet til Vågsbygdruta i Auglandsbukta i Kristiansand, ble han tidlig krøket til god krok. Etter det har det i grunnen utvikla seg til interesse for alt som er gammelt, og det er vel ifølge han selv, bare kona og ungene som er av yngre dato.

Interessen omfavner det meste, og i hjemmet på Kleivstykket mangler det verken gammelt bestikk og gamle pyntegjenstander. Og på gårdsplassen en og annen gammel bil, selvfølgelig.

Typisk amerikansk

Klubben har cirka 60 medlemmer fra Lillesand og Birkeland, og klubblokalene i Lillesand er fylt til randen. Det kan være vanskelig for en ufaglært å plukke ut selve grombilen, men ettersom man blir vist rundt faller valget på en Ford Mustang.

En virkelig ønskedrøm av en bil – hvert fall for de som hadde ungdomstida si på 60 tallet. Men det er ikke grombilen i samlingen. En forståsegpåer peker ut en Oldsmobile starfire -64 modell som den ypperste.

– Den er typisk amerikansk, og nærmest som et slagskip å regne. Men med dagens bensinpriser kommer du nok ikke langt med den, så den er nok mest til pynt, sier Johnsen.

SOLGT: Det ble for mye arbeid med samlingens klenodium, Kirsten Flagstads Hudson Super Six 1947-modell, så den er solgt.

Dessverre har den aller gjeveste nettopp forsvunnet.  Det var en Hudson Super Six 1947 modell som etter sigende skal ha tilhørt Kirsten Flagstad.

– Hvis historien og ryktene er sanne, så er jo det et virkelig samleobjekt, men den har jeg nå solgt, sier han til Birkenesavisa.

Solid laget

Klubblokalene og verkstedet er litt av en godtebutikk, og det er ikke bare en eller to biler som er severdige. Hva med en Cadillac tatt rett ut fra filmen «Rainman» med Dustin Hoffmann? En lekker liten kabriolet i riktig «Rainman»-farge. Og så er det Chevrolet-er og andre brumlebasser på rekke og rad.

Det som det ikke er plass til på gulvet henger i taket, så der kan man beskue motorsykler og påhengsmotorer. Den umiskjennelig lukta av olje og bensin blandet med kaffe og røyk gjør besøket i amcarklubben minnerikt.

I amcarklubben er det tydeligvis plass til mye som ikke er amerikansk. Det mest uamerikanske er kanskje en gammel båtmotor fra Fredriksstad motorfabrikk.

– Den skal jeg ha det litt gøy med, for den skal plasseres i en 17 fot glassfiberbåt fra 1968. Den båten er for så vidt bilinspirert, for den er støpt slik at den ligner på en Chevrolet Impala, men jeg tror aldri det er satt en gammel båtmotor i en slik båt, sier Johnsen.

– Hva er det som er så fascinerende med gamle biler og gamle ting generelt?

– Det er veldig mye av det gamle som er solid laget, og ofte ikke så masseprodusert og strømlinjeforma som dagens produksjoner. Og så er det litt gøy å tro at det kan ha litt betydning for kommende slekter, sier Glenn Palm Johansen.