Tina har testet ny plug-in hybrid fra Peugeot

Jeg har vært så heldig som har fått lov til å besøke Chr. Repstads Sønner AS, en Peugeotforhandler i Grimstad.

De har drevet med bilmerket fra Frankrike siden 1982, året vi fikk blant annet modellen 305 i sedan og vogn. Ett år senere, i 1983 ble verden introdusert for modellen 205 – den ikoniske minibilen, som vi har fått se i både turbo, GTI og rally utgave i årene som kom.

Og for å være på den lokale siden så er det nok flere som minnes at lensmannen på Birkeland, Erling Birkeland – var en Peugeot mann i alle år.

Hos Chr. Repstads Sønner AS blir jeg møtt av ett smil av en mann, daglig leder Odd Gunnar Repstad.

Han viser stor entusiasme og forteller gladelig om Peugeot og hvordan el – og hybridbil markedet er blitt. De alle fleste av oss har vel vært negative til disse motorene som skulle drives av strøm, disse symaskinene av noen biler, eller lommelykt på hjul, tja kjært barn har mange navn. Men nå har altså dette snudd, og strømdrevne biler er tingen. Jeg har jo aldri prøvd hybridbil før og får en rask innføring i hvordan det fungerer, og det er spennende. En bil drevet med to motorer, en liten elmotor og en bensinmotor.

Det blir nok slik etter hvert i Norge at kun elbiler får kjøre i sentrum i de store byene, da er det jo himla kult med hybriden, for her kan du jo få i både pose og sekk. Si at du bor på bygda, men skal inn til sentrum for å kjenne på det urbane liv – ja da kan du spare strømmen og kjøre på den når du skal inn i sentrum. Da vil ei blå lampe lyse og ved kontroll vil det da være tydelig at du kjører elektrisk gjennom ruten i bilen – tøft ikke sant? Så er du av typen som enda ikke er helt klar for å gi slipp på fossilbil, så kan du faktisk bare kjøpe hybrid.

Voila – du får bygd og by i en og samme bil!

Jeg skal få låne en Peugeot 308 Plug-in Hybrid (GT) og jeg er så utrolig spent.

Mye har skjedd med merket Peugeot gjennom årene, slik det er med de fleste gode gamle traverne av bilmerker. Her er det gjennomgående godfølelse! Jeg blir litt smått nostalgisk og sammenligner kjapt med min gamle burgunderrøde 406 Phase 1, det var jo komfort herfra til månen.

Og der kan vi så absolutt si at Peugeot fortsatt holder stand altså, og vel så det.

Med stoler som gir deg en klem når du setter deg inn i bilen, god sittestilling og høyde for oss langbeinte og rene, fine linjer – akkurat slik jeg liker det.

Bilen har stor skjerm som er lett å manøvrere seg gjennom, men heldigvis for oss som ikke er fullt så tekniske enda, så finnes det noen gode, gamle knapper som hurtigtaster.

Og noe som nesten fikk det til å kile litt i magen var at det faktisk er takluke i bilen.

Yes! Ei skikkelig takluke, ikke noe panoramatak som bare er til pynt, men ei skikkelig takluke – du kan tro barna mine på snart 6 og 7 år var fasinerte når de så at det var vindu i taket. Hadde det vært råne tilt, så hadde jeg nok felt ei tåre eller to av glede.

Peugeoten er stilren, men likevel tøff og har disse litt smale lyktene som gir ett gromt uttrykk – det er jo absolutt ikke feil. Den er passe høy, og selv med noen feite vinterhjul så ligger den godt i veien. Det måtte selvfølgelig komme et heljelig lass med slaps her på Birkeland når jeg fikk låne 308en, men jeg ble ganske overrasket over at den var så god på det sørlandske vinterføret vi får her på bygda, man er jo litt skeptisk til sånne nye, fancy ting vet du.

Bilen har et stort bagasjerom og er relativt romslig innvending. Vi prøvde 308en både med og uten barna i baksetet og alle følte vi hadde godt med plass. Iso-fix gjør det jo lettvint med barneseter og i bagasjerommet var det god plass til både hundebur og shoppingposer. Bilen har et utrolig lavt støynivå, noe som gjør kjøreopplevelsen desto mer behagelig.

Elmotoren på bilen er jo relativt liten, men du kan kjøre bortimot 3 mil på strøm før den går over på bensin. De fleste av oss kjører kanskje ikke så veldig mye mer enn det til og fra jobb, og da er det jo ypperlig med en hybrid. For min bilbruk ville det i hvert fall vært helt prima da jeg bor og jobber i bygda her. Da er det jaggu ikke mange kronene man trenger bruke på bensin i året, når riksekjøringa kan gjøres elektrisk.

Om jeg anbefaler deg en tur til Chr. Repstads Sønner AS for å prøve et fransk vidunder selv? Absolutt!

Hvis du først skal koste på deg en ny bil så ville jeg absolutt anbefale å droppe innom denne forhandleren i Grimstad, jeg tror det er mange glade Peugeot eiere i denne sørlandsbyen av en grunn.

308 Plug-in Hybrid har en prislapp fra 436 900 kroner og oppover, etter hvilken utstyrspakke du vil gå for.

Takk for lånet!

 

Tekst og foto:

Tina Helén Tveito Sondresen