– BYD Atto 3 er en bil man fort blir glad i

Jeg får beskjed om at jeg er første journalist på Sørlandet som får teste denne bilen, kanskje til og med første journalist i Norge.

Når jeg fikk spørsmål av Theodor (Mosfjeld) på RSA Bil Arendal om jeg hadde lyst til å teste en bil fra de, trengte han ikke spørre meg to ganger. Theodor jobber med delesalg og er Birkelandsmann. Det er moro når det er lokal entusiasme!

Han snakker varmt om denne nykommeren, og forteller at de har hatt bilmerket BYD i ett års tid, da med bilen Tang. Nå kommer Atto 3 og like før jul får de en frekkere sportsbil, en BYD Han. Det skjer mye spennende i elbil verden nå, og i RSA Bil Arendal er det mye som rører seg i tiden framover. Det er jo kjempespennende!

Jeg får beskjed om at jeg er første journalist på Sørlandet som får teste denne bilen, kanskje til og med første journalist i Norge!

Ved første øyekast, sånn i forbifarten, kan denne helelektriske bilen fra BYD en Atto 3, se ut som en i mengden av sølvgrå biler. Men så stopper du litt opp, så ser du at der står det egentlig noe ganske interessant.

Bilen har et småfrekt utseende, litt leken i uttrykket sitt. Noe som du kan se igjen når du åpner dørene. I alle fire dørene er det nemlig «gitar strenger» som du kan spille på – noe som er en innertier hos barn og lekne voksne. Holder det ikke at du kan spille litt gitar på døra? Ja da er bilen spekket med lys, og det skal være 32 fargenyanser du kan velge mellom.

Bilen er romslig både for sjåfør og passasjerer. Foran sitter du godt i en komfortabel stol som styres elektrisk, i en god høyde og har god oversikt. Skal du være passasjer i baksetet så lider du definitivt ingen nød, her er det plass i massevis. Så her er det absolutt plass til mennesker i alle aldre.

Den er også utstyrt med ISOFIX i begge sidestolene bak samt passasjerstolen foran, noe som absolutt er en viktig faktor for oss småbarnsforeldre.

Når man åpner bagasjerommet, kan man fort tenke «oi» og optimismen kan dale ett hakk eller to. Men jaggu fikk vi plass til hundeburet uten at det bød på noen utfordring. Det er ikke massevis av plass rundt buret, men noe er det. Det vil si at det også er plass til barnevogn om man har behov for det, i stedet for hundebur.

Selv om jeg er den som setter stor pris på motor, lyd, lukt og det som følger med en god gammeldags fossilbil, så vet vi jo at biler drevet på strøm absolutt er der framtiden vil ha oss, det var også tydelig under Sørlandets Bil Expo etter hva man kunne lese om interessen og salget. Og vet du hva? Ikke bare er bilen fra BYD elektrisk, den har til og med vegansk skinninteriør! Så her slår vi virkelig på stortromma til de moderne preferansene.

Atto 3 er en bil man fort blir glad i. Med panoramatak, bra musikkanlegg, flott kjørekomfort, ryggekamera og sensorer i alle bauer og kanter, ja bilen prater til og med til deg. Og skulle du glemme sikkerhetsbeltet ditt, er bilen kjapp med å si at du må få på deg beltet, samt at lyset i døra endrer farge til rød, bare så du er helt sikker på at nå er det fare på ferde! Men så fort sikkerhetsbeltet er på plass, er bilen fornøyd igjen og lyset endrer farge igjen til lilla som vi hadde under prøveturen. Slike innstillinger liker vi.

Men hva med rekkevidden da? Er det en bil som gjør at rekkeviddeangsten er større enn gleden?

Nei da, med et batteri på 60,5 Kwh så har du en rekkevidde på 42 mil. Bilen har 204 hestekrefter med kraft fra forhjulene, men ting ligger til rette for at Atto 3 også kan bli en firetrekker med tiden.

Etter kjøreturen i denne bilen er jeg spent på hva mer BYD kommer med i fremtiden her i Norge, og hvordan bilmerket vil bli tatt imot her til lands. Ingen andre land i verden har så høy andel av elbiler, og i slutten av august var det registrert over en halv million elbiler, noe som betyr at 18 prosent av landets bilpark nå er elektrisk, og over 70 prosent av nybilsalget er biler med motor drevet av strøm. Så det er absolutt et marked for BYD her til lands, og når bilene i tillegg kan huke av på de aller fleste behovene Ola og Kari Nordmann måtte ha, så gleder jeg meg til fortsettelsen. Jeg håper og tror at vi vil se mer av BYD i nær framtid.

 

Tekst: Tina Helén Tveito Sondresen

Foto: Tina Helén Tveito Sondresen og Sondre Sondresen Tveito