Storslått felespill av Otto Furholt på kulturkvelden på Herefoss

TIL STEDE. Så godt gjenkjennelige Otto både spilte og fortalte i fantastiske opptak fra 1999.

Det ble en gild kveld på Herefoss sist uke da spelemannen Otto Furholt fra Vegusdal ble minnet i Torsbuhallen.

Rundt bordene satt 60-70 folkemusikkinteresserte, men det dufta ventende kaker og kaffe fra bakerst i hallen.

Edvard Lauen fra Birkenes Historielag ønska velkommen. Og bygdas egen Kristen Rosåsen leda an kvelden.

Og så var det han mange venta på, et gjensyn med Otto sjøl som spilte på ulike feler og fortalte. Det skjedde gjennom svært gode film- og lydopptak, gjort og vist av Harald B. Knutsen fra Agder folkemusikkarkiv på Rysstad.

DOKUMENTARIST. Harald B. Knutsen har store mengder med opptak av Otto på Agder folkemusikkarkiv på Rysstad.

Det var våren 1999 at Knutsen besøkte Otto i Danmark. Det tre dager lange besøket resulterte i flere timer med gode, lune og verdifulle dokumentasjonsopptak for ettertida. Da var Otto blitt 78 år gammel. Men det gode gjenkjennelige spelet hans var der fortsatt.

I Torsbuhallen ble det gjenhør med blant anna «Den fanten tralla for bikkja si» sånn Torvald Brobakken spilte den, «Kvit-Aslak» etter Kristen Thomassen og «Vals etter Fredrikane» etter Georg Brobakken.

Om akustikken i Torsbuhallen ikke er god for innendørs ballspill, så er den god for godt hardingfelespill.

Otto var i slekt med alle Brobakken og Thomassen spelemennene i Herefoss.

Harald B. Knutsen, sjøl folkemusiker, fortalte om møtet med Otto, om den sterke folkemusikktradisjonen i Herefoss – og arbeidet som er gjort med dokumentering ved Agder folkemusikkarkiv. Bare av Otto er det rundt 700 opptak, på gamle lydbånd og spolebånd. Imponerende.

SLEKT. Otto sine brødre, Syvert og Halvdan Furholt, fulgte interessert med da det ble fortalt og spilt.

Et flott gjensyn med Otto ble det. I salen denne høstkvelden på Herefoss satt enka etter ham, Inge fra Danmark. Det samme gjorde brødrene hans, Syvert og Halvdan Furholt, sammen med mange andre slektninger.

Otto debuterte som kappleikspelemann allerede i 1935, og på grammofonplate på 1950-tallet. Mindre kjent er det kanskje at han sjøl bygde rundt 35 feler.

I mimrepausen var det prat, kake på kake og etterfylling av kaffe. Og mange tok en sving bort til utstillingsbordet med dokumentasjon, som virkelig viste Otto og andres innsats for den lokale folkemusikken.

TRADISJONSBÆRER. Ånon Egeland gleda forsamlinga med å spille slåtter etter Otto og de andre spelemennene i Herefoss.

Spelemannen Ånon Egeland spilte så et titalls slåtter på et rikt utvalg av medbrakte hardingfeler. Først på ei laga av lokale Salve Håkedal.

Ikke få av slåttene var i form etter Georg Brobakken. Som «Mazurka» og den kjente brureslåtten «Gråtarslaget». Men også «Treskarens polka» og «Treskarens vals» etter Jakob Eilevsen, og «Springdans» etter Otto.

Egeland fortalte interessant om reisestipendet som Otto fikk allerede på 1950-tallet. Dette starta hans utallige besøk hos andre spelemenn, med læring og innsanking av tradisjonsstoff.

Mens det i generasjoner var et ensidig fokus på folkemusikken i Setesdal, ble Otto en banebryter ved å hente fram den gamle lokale musikken i andre bygder på Agder – ikke minst den fra Herefoss.

Kulturkvelden ble avslutta med muntre historier fortalt av Helge Wroldsen og Kristen Rosåsen.

Otto Furholt var født i 1921, og døde i 2005.