I sist møte 22. september fatta kommunestyret vedtak som blant anna inkluderte å sette ned en byggekomité bestående av både folkevalgte og noen fra administrasjonen.
– Kommunestyret setter ned en byggekomité bestående av både administrasjon og politisk oppnevnte medlemmer. Følgende fire medlemmer oppnevnes politisk:
– Anders Christiansen (leder), Arild Windsland, Silje Bjørnarå Drangsholt, og Oddvar Ivarson. Administrasjonen utpeker selv sine medlemmer.
– Byggekomitéen begynner sitt arbeid umiddelbart. Byggekomitéen skal være med i prosessen med å vurdere nåværende tilbud og utarbeide nye anbudspapirer, som legger til rette for at de ulike aktørene i markedet skal ha mulighet til å levere inn anbud.
Det vedtatte forslaget var framsatt av Torbjørn Bjorvatn på vegne av Kristelig folkeparti og Høyre.
Birkenesavisa er kjent med at byggekomitéen allerede er i gang med sitt arbeide.
Fra kommunens administrasjon er nå følgende med i komitéen:
Øyvind Raen (enhetsleder teknisk forvaltning og drift), Mai-Elin Beisland Holm (fagleder VVA) og Fredrik Myrland Moen (teamleder VVA). Alle tre har tidligere arbeidet med saksutredninga av nytt renseanlegg, som endte med at kommunedirektørens forslag oppnådde flertall i sist møte i formannskapet, men ble nedstemt i sist møte i kommunestyret.
I Norges offentlige utredninger (NOU) fra 2016 – punkt 8.6.2.3, står det:
– Organer eller arbeidsgrupper e.l. skal enten være et folkevalgt organ og følge reglene for disse, eller være et administrativt organ innenfor administrasjonen og følge den arbeidsformen som gjelder der.
– Et organ eller en arbeidsgruppe e.l. kan således ikke bestå av både folkevalgte og administrasjonen.
– I tillegg til at dette bryter med det prinsipielle skillet mellom folkevalgte og administrasjon, så vil slike blandingsorganer skape uklare ansvarslinjer.
– Medlemmer i administrative organer har en administrativ ansvarslinje som går opp til kommunedirektøren. Kommunedirektøren svarer til de folkevalgte.
– Om det da skulle sitte folkevalgte i administrative organer, ville det blitt en uklar ansvarslinje. På tilsvarende måte blir det uklart om administrasjonen sitter i folkevalgte organer.
Er byggekomitéen vedtatt av Birkenes kommunestyre 22. september, bestående av fire folkevalgte og nå også med tre ledere fra administrasjonen, å anse som «en arbeidsgruppe e.l»?
Utvalget, oppnevnt av regjeringa, som arbeidet med nevnte offentlige utredning, hadde som oppgave blant anna å se nærmere på forholdet og samspillet mellom de folkevalgte og administrasjonen. Utvalget viser i sitt arbeid med dette til kommuneloven.
Ifølge vedtaket i Birkenes kommunestyre 22. september, fikk byggekomitéen følgende videre hensikt:
– Målet er at alle aktører som kan levere et renseanlegg som tilfredsstiller lovens krav skal få mulighet til å være med i anbudsrunden. Anbudet bør ikke ha flere krav enn det som er strengt nødvendig for å sikre Birkenes Kommune et hensiktsmessig og kostnadseffektivt renseanlegg.
– Anbudet skal ha to opsjoner, disse skal ikke være et kriterie for å få lov til å legge inn anbud.
– Birkenes kommune bør ha mulighet til å la dette KUNNE være avgjørende for valg av leverandør.
Høsten 2020 oppheva Fylkesmannen i Oppland (nå Statsforvalteren Innlandet) etter lovlighetskontroll et vedtak i Øyer kommunestyre. Vedtaket ble oppheva fordi kommunelovens krav om tydelig skille mellom folkevalgte organer og kommunens administrasjon ikke var godt nok ivaretatt.
I Øyer kommune var det oppretta et samarbeid mellom politikere i formannskapet og ansatte i administrasjonen – i faste møter i forkant av formannskapsmøtene.
Ifølge Statsforvalteren i Agder skal nytt renseanlegg i Birkenes være i drift 31. januar i 2024.