Rehabilitering av gamle Mollestad-brua kan koste nær ni millioner kroner

UNDERSØKELSE 1. JUNI. Ommund Hansen og Per Værland fra Safe Control nede i landkaret der brua er festa på østsida av elva.

Firmaet Safe Control gjorde noen uker før ferien sin andre undersøkelse av den gamle Mollestad-brua på kort tid. Oppdragsgiver har vært eier av brua, Birkenes kommune.

I rapporten som er utarbeida etter siste undersøkelse, er det gjort følgende konklusjon:

Brua må rehabiliteres snarest. Grunnet skader både på kritiske deler av bæresystem samt sterkt redusert trafikksikkerhet anbefales det å holde konstruksjonen stengt for all ferdsel til tiltak er utført.

Safe Control skriver i sammendraget om sine funn:

– Spesielt kritiske i forhold til bruas konstruktive integritet er korrosjonsskadene på forankring/innfesting av skråstag ved landkar på bruas østside, samt ved tårnfundamenter på begge sider av brua. Råteskader i brudekke og slitelag, samt brudd i en rekke rekkverksstolper gir i kraftig redusert sikkerhet over brua.

– Basert på observasjonene gjort ved den utvidede inspeksjonen er det ikke praktisk mulig å definere hvor stor del av bruas opprinnelige kapasitet som gjenstår. Slik brua er konstruert vil svikt i ett enkelt kritisk knutepunkt kunne gi kollaps i hele konstruksjonen. Skadene i flere av disse kritiske knutepunktene er betydelige og uoversiktlige.

LANGVARIG FORFALL. Gjennomrusta nagler nede i brufeste kunne kontrollørene plukke med bare fingrene.

Rapporten til kommunen tar for seg dagens tilstand på brua, punkt for punkt.

Safe Control estimerer at det er i alt 800 kvadratmeter med overflatestål i brukonstruksjonen, og at brudekke og slitelag utgjør 25 kubikkmeter treverk.

Tiltaka som anbefales innebærer at alle ståldeler overflatebehandles og alt treverk erstattes med nytt.

Rehabilitering av brua er beregna å koste 8,95 millioner kroner. Dette beløpet inkluderer moms og en reservemargin på 20 prosent.

Trekker man vekk dette, anslår Safe Control at rehabiliteringa vil koste rundt 5,11 millioner kroner. Største utgiftsposter er komplett overflatebehandling av alle stålkomponenter (1,6 million kroner) og stillas for tilkomst, tildekking og oppsamling av blåseavfall (1 million kroner).

Andre store utgifter er beregna å være nytt brudekke og slitelag (690 000 kroner), nytt rekkverk inklusiv håndløpere (544 900 kroner), røntgen av kritiske knutepunkt (300 000 kroner), utskifting og forsterkning av nagler og profiler (250 000 kroner), mulige arbeider på landkar mot sør (200 000 kroner) og prosjektering etc (206 760 kroner).

Rengjøring og fjerning av trær og busker er beregna å koste 100 000 kroner. Det samme gjelder riving, bortkjøring og deponering av dagens treverk på brua.

ENGASJERTE INNBYGGERE. Martha Mollestad og Anna Birkeland Sørlien var til stede da Ommund Hansen (til venstre) og Per Værland fra Safe Control undersøkte brua 1. juni.

30. juni besvarte enhetsleder i Birkenes kommune, Øyvind Raen, en skriftlig henvendelse fra «Anna Birkeland Sørlien og resten av mollestadbefolkningen»:

– Vi kommer til å foreslå å legge brua inn i investeringsbudsjettet for neste år. Det er kommunestyret som vedtar investeringsbudsjettet.

– Samtidig har vi allerede gått i gang med intern prosess for å finne den best mulige måten å få gjennomført prosjekt med å oppgradere brua slik at den kan brukes igjen. Jeg tror at det innebærer et tett samarbeid med engasjerte beboere på Mollestad.

– Dersom vi får til en slags prosjektgruppe vil jeg tro at vi lettere både kan få gjennomført dette på en rimeligst mulig måte, og kanskje også sikre nødvendig finansiering fra andre hold (stat/fylke).

Birkenesavisa har tidligere skrevet om beboere på Mollestad som er svært bekymra for å sende barn og unge langs den tungt trafikkerte veien over den nye brua på Mollestad.

Øyvind Raen har vært i kontakt med Agder fylkeskommune når det gjelder denne fylkesveien.

– Jeg har møtt liten forståelse for realitetene, skriver enhetslederen i sitt svarbrev til «mollestadbefolkningen».