Åtte armer og fire fang

NY STYRER: Elisabeth Dovland på kontoret med hjertedagkofferten.

Etter 39 år har barnehagen på Engesland fått ny styrer.

Er det du som er den nye Kjellfrid spurte mannen som Elisabeth Dovland møtte på en treningstur etter endt arbeidstid på Engesland. Kjellfrid Tveit var styrer i Engesland barnehage i 39 år, før hun i år gikk av med pensjon for å overlate ansvaret i barnehagen til ny styrer.

– Jo, jeg så at de søkte etter ny styrer på nettet her på Engesland, og det tenkte jeg var midt i blinken for meg. Det er spennende med noe nytt, sier Elisabeth Dovland.

Hun er oppvokst på Evje, men er bosatt i Vennesla, og har i tillegg røtter i Vegusdal. Jobben fikk hun, og med på kjøpet en reisevei på rundt fem mil fra Vennesla til Engesland.

– Jo, men det går bra. Jeg hører på radio og tar det med ro, og nyter den fine naturen, sier Dovland.

Privat erfaring

Elisabeth Dovland er godt skolert, hun har jobba i barnehage i 11 år som pedagogisk leder, og hun er barnevernspedagog i bunn med videreutdanning førskolepedagogikk. Hun har også seks års erfaring fra Læringsverksted, Norges største private barnehagekjede.

– Det var i sin tid et ektepar som starta opp med det, og har utvikla det til over 200 barnehager av denne typen i heile landet. Læringsverkstedet har en svært god pedagogisk profil, og mye av dette ønsker jeg å kunne ta med meg videre i arbeidet her i Engesland barnehage, sier hun.

– Hva vil du tilføre av nye ting?

– Dette er en fin barnehage, med mange bra folk som har lang og god erfaring. Det er mye varme og kjærlighet. Nå skal vi ha en periode der vi skal bli bedre kjent med hverandre, og så får videreutvikling av det som allerede er bra og nye ting komme etter hvert, sier Dovland.

Arm og bein

Engesland barnehage har 16 barn i alderen to til fem år, og seks personer er ansatt i til sammen 4,6 årsverk. Styreren tilbringer halvparten av tida på kontoret, og halvparten ute i avdelinga.

– Bemanning er et nasjonalt spørsmål. Vi har fått en ny bemanningsnorm, som også diskuteres på politisk nivå og blant oss som faktisk er på gulvet sammen med barna hver dag. I løpet av dagen er det også planleggingstid, møter og pauseavvikling, fullt opp med jobb, sier Dovland, og legger til:

– Det er et dilemma. Man føler ikke man strekker til, og noen ganger skulle en ønske at en hadde åtte hender og fire fang.

Hun syns det er verdifullt å bety en forskjell i barns liv. Selv har hun to store barn selv.

Slår et hjerteslag

I dag har barnehagen språkgruppe for fireåringene, og førskolegruppe for femåringene hver uke. En dag er det turdag, og en annen dag hjertedag.

– Hjertedag er et verktøy for forståelse for og utvikling av sosial kompetanse. Vi har søkelys på at jeg selv er verdifull, du er verdifull og vi sammen kan bety en forskjell for verden rundt oss. I det vi kaller hjertesamlingen sitter et av barna på hjertestolen, sier hun, og forklarer:

– Barnet skal få ta imot fine og gode ord, og vi øver på å legge merke til de gode egenskapene, som for eksempel «du er en god venn», eller «du er snill og grei». Vennskap, samarbeid og respekt for oss selv og andre er viktige fokusområder.

Styreren mener hjertedagen er viktig for barna

– De barna som har fått hjertetrening gjør en forskjell og er ofte mer inkluderende, hjelpsomme og empatiske når de kommer over i skolen, sier Dovland.