Lokal rød perle

RØD: Steyr-lastebilen har siden 1996 gjennomgått en restaurering. De siste tre årene har et dugnadslag gjort sitt for at lastebilen ser ut som den gjør. Steinar Støle til høyre i bildet.

Sammen med Svalandsruta stjal en rød Steyr-lastebil oppmerksomheten blant de største kjøretøyene i Birkenesparken.

– Denne lastebilen brukte min far til tømmerkjøring da han fraktet tømmer til saga på Sangereid i Lillesand på 60-tallet, sier Steinar Støle.

Nå fremstår den 58 år gamle Steyr-lastebilen i svært god stand, om mulig bedre enn da den fraktet tømmer i regionen. Helt siden 1996 har Støle og faren arbeidet med restaureringsarbeidet.

– Jeg kjøpte bilen i 1987 for 1.000 kroner. Det var en god pris som jeg er fornøyd med. I 1996 bestemte vi oss for å pusse den opp, sier Støle.

Egentlig består lastebilen av to kjøretøy. Den gamle lastebilen til faren, og lastebilen han selv kjøpte på slutten av 80-tallet. Eierne av sistnevnte bil sluttet da å bruke den, og visste at Støle var interessert.

– Fars bil havnet på Jevnaker, hvor vi fikk kjøpt den tilbake, og slik ble den en del av restaurasjonsarbeidet. Det er snakk om en 1958- og en 1961-modell, sier Støle.

Lørdag ble han hedret for arbeidet med en uannonsert prisutdeling under Birkelandsdagene. Der ble han nemlig tildelt Agder Motorhistoriske klubb sin hederspris for vel utført restaurering.  De siste tre årene har en dugnadsgjeng gitt en hjelpende hånd i restaureringsarbeidet. Hver onsdag har de samlet seg rundt den røde lastebilen.

– Det var Kylland og Knutson på Herefoss som importerte Steyr på 60-tallet, og bilen kommer derfra. I tillegg hadde den tradisjonelt tømmerpåbygg produsert på Herefoss, sier Jostein Teistedal.

Tømmerpåbygget er ikke ferdig restaurert. Da kjøretøyet ble nyttet til tømmerfrakt hadde det også vinsj og lasteapparat fra Gjørven verksted på Birkeland.

En annen lastebil som skiller seg ut fra mengden lørdag er en grønn Scania-Vabis med snute, og sannsynligvis Birkelandsdagenes aller lengste plan.

– Den er importert fra Sverige, og jeg tror den er rundt 17 meter lang med tilhenger og trekkvogn. I tillegg har den tilhengerfeste på tilhengeren, sier Terje Goderstad.

I åtte år har han eid bilen, og lagt ned utallige timer i restaurering av semitraileren. I like mange år har lastebilen fulgt han rundt i Norge på treff.

– Jeg tar alltid turen til Birkeland, for her er det alltid trivelig, og det er jo vår lokaltreff, sier Goderstad.

Mellom åtte og ti lastebiler med eiere har tatt turen til Birkeland fra Arendalsområdet, og allerede fredag var de på plass på grusplassen.

– I går kveld var vi samlet rundt bålet og hadde det riktig koselig, sier han.

Mens trekkvogna er fra 1967 er tilhengeren tre år yngre. Neste år er det kanskje noe annet som henger bakpå når Goderstad svinger nordover på Birkelandsveien.

 

17 METER: Semitraileren til Terje Goderstad ble et sosialt samlingspunkt på Birkelandsdagene. Den grønne Scania-Vabis-en er importert fra Sverige.

17 METER: Semitraileren til Terje Goderstad ble et sosialt samlingspunkt på Birkelandsdagene. Den grønne Scania-Vabis-en er importert fra Sverige.

VARIASJON: De fremmøte lastebilene utgjorde stor variasjon, og alt fra brannbiler og busser til militære kjøretøy var utstilt.

VARIASJON: De fremmøte lastebilene utgjorde stor variasjon, og alt fra brannbiler og busser til militære kjøretøy var utstilt.