På det nye veistrekket mellom Askeåna og Smedbakken på Herefoss, som ble ferdigstilt før jul, gjøres det pent også ved siden av veibanen. Det er Belland Naturstein fra Kvinesdal som jobber med natursteinmuringen og plastringen langs strekningen.
Natursteinmuring i forbindelse med veiutbygging har lange tradisjoner her i landet. Naturstein har i alle tider vært det viktigste materialet i veiutbyggingen, og håndmurte veier og jernbane-konstruksjoner går langt tilbake i tid.
Fra 1960-tallet begynte denne byggetradisjonen å gå av moten langs veiene, og «grå og kjedelige» betongmurer overtok. Fra 1980-tallet og framover snudde dette igjen, da maskiner gjorde jobben med natursteinmuring enklere.
Natursteinmuring hører også mer hjemme i landskapet enn for eksempel kjedelige grå betongmurer. Natursteinmur er en sikker og holdbar konstruksjon.
På den siste strekningen forbi Slettene Hage, som entreprenør Olav Martin Sørli ferdigstilte før jul, ser man flere eksempler på at miljøet langs veien er tatt vare på, på en vakker måte.
Det er også en natursteinmur ved innkjørselen til Toplandsheia, der stikkrenna og bekken har fått en flott fasade.
Kommer man sørfra på riksvei 41, i det man møter Slettene Hage, så møter man de første natursteinmurene, som også kalles tørrmurer. En grov natursteinmur opp mot heia blir overlappet av den neste muren på nedsiden av veibanen, ned mot eplehagen hos Slettene Hage.
Disse murene glir godt inn i landskapet og vil også bli et flott syn for de som ferdes i båt, ute på Herefossfjorden.
Videre mot Herefoss er det pyntet i en bekk og i ei stikkrenne. Rundt stikkrenna er det kledd med naturstein, og den faller naturlig inn i miljøet rundt. Sammen med planering langs veibanen med plen og etter hvert vegetasjon, så vil dette gli naturlig inn i landskapet.
Da BA er på visitt langs strekningen like før Herefoss, lar vi oss sjarmere av den ene bekken som renner ned mot Herefossfjorden. Like nord for bopelen til Olav Slettene, har entreprenøren Belland Naturstein gjort seg ekstra flid med «pyntingen» inn mot stikkrenna, som går under den nye riksveien.
I bekken som er en fin gytebekk for auren, så har man lagt til rette for nettopp dette. Bekken er ryddet til med stein, og oppe ved stikkrenna er det laget en virkelig flott endestasjon for fisken. Som en avslutning på gytebekken er det laget en kulp på to ganger to meter, med naturstein på en flott og estetisk måte.
Når det grønne etter hvert får tak langs strekningen fra Askeåna til Smedbakken, og det blir holdt vedlike, så blir dette en flott miljøstrekning for det «blotte øye», både fra vei og fjord.
Tommy Bjelland fra Belland Naturstein står bak miljøarbeidet langs strekningen, med sin Caterpillar gravemaskin. Vi treffer kvindølen mens han plastrer en skråning med masse, for grønt areal.
Han kan fortelle at firmaet fra Kvinesdal tar på seg alle mulige mureoppdrag, med ulik stein i alle størrelser. I september fikk de anbudet og ble underleverandør for Olav Martin Sørli, med å sette opp natursteinmurene.
Før det er ferdigmålt i kvadratmeter, så vil oppdraget være på rundt 1000 kvadratmeter med mur, mens de skal plastre rundt 200 kvadratmeter langs veibanen. Firmaet fra Kvinesdal har mange oppdrag, både store og små, og har mye å gjøre blir vi fortalt. De har blant annet de store natursteinmurene ved den nye Varoddbrua inn mot Kristiansand.
Steinen som blir brukt langs Herefossfjorden er hentet fra et brudd de har i Sørlandsparken. Den største og lengste muren er på nedsiden av veien mot eplehagen til Slettene Hage, og er på rundt 500 kvadratmeter.
Trafikantene langs strekningen fra Søre Herefoss til Herefoss får ikke bare en tryggere og raskere vei, de får også en vei som kler miljøet den er utbedret i.