For noen år siden var det stort engasjement blant foreldre og flere folkevalgte knytta til gratis skyss til og fra skolen for de minste elevene. Til kommunestyrets møte torsdag 19. juni står følgende sak på sakslista: Evaluering av prøveprosjekt om gratis skoleskyss for elever på 2. til 4. trinn, som bor mellom 3 og 4 km fra skolen.
Bakgrunnen for evalueringa er saken som kommunestyret hadde til behandling i 2022. Den gang ble det gjort følgende vedtak:
– Birkenes kommunestyre vedtar å gi gratis skoleskyss til elever på 2. til 4. trinn, som bor mellom 3 og 4 km fra skolen, og som ikke av andre årsaker har fått innvilget gratis skoleskyss. Inndekningen skal skje innenfor rammen til oppvekst. Inndekning skal skje ved bruk av disposisjonsfondet. Ordningen er et prøveprosjekt i 2023 og skal evalueres før utgangen av 2023.
Evalueringa ble ikke gjennomført. Men ordningen ble videreført, for at skoleskyssen ikke skulle bli avslutta midt i et skoleår.
Om bakgrunnen for vedtaket i 2022, står det i de nye sakspapira til kommende møte i kommunestyret:
– Saken ble lagt fram, på bakgrunn av interpellasjoner fra Høyre og Senterpartiet, som omhandlet mulighetene for og konsekvensene av å gi kommunalt vedtak om gratis skoleskyss for elever på 2. til 4. trinn, som bor mellom 3 og 4 kilometer fra skole.
– Interpellasjonene kom i etterkant av at innbyggere hadde kontaktet media, etter å ha fått avslag om gratis skoleskyss fra Agder kollektivtrafikk (AKT), siden elevene det gjaldt bodde nærmere skolen enn 4 kilometer.
Nå har kommunedirektørens lagt fram sitt forslag til vedtak i møtet 19. juni:
– Kommunestyret forholder seg til skoleskyss slik den er regulert i opplæringsloven.
Ifølge opplæringsloven har «elevar på 1. trinn rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn to kilometer frå skolen. Elevar på 2. til 10. trinn har rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn fire kilometer frå skolen.»
Saksbehandler er fagutvikler for utdanning. Øyvind Mellem.
Om vurderinga av prøveprosjektet, heter det blant anna:
– Prøveprosjektet ble gjennomført og forlenget, for ikke å ta fra elevene en rett de var blitt vant til midt i skoleåret. Kommune betaler for retten til skyss, uavhengig av om den blir benyttet eller ikke.
– Vi har ikke oversikt over om elevene som fikk rett faktisk har benyttet denne, selv om kostnaden måtte dekkes. For elever som bor i boligfeltene på Birkeland, kan det være enkeltelever som kommer i kategorien, slik at de fikk utløst rett, men hvor det i praksis ville være tungvint å benytte denne retten, siden man må gå til nærmeste holdeplass, som kan medføre at det tar lengre tid å benytte bussen enn å gå direkte til skolen. Nytteverdien av tiltaket kan dermed variere, selv om det er trolig at de fleste elevene benyttet seg av muligheten til å reise gratis med skolebussen.
– Vi har ikke mottatt noen klager på at elever fikk gratis skyss, så det legges til grunn at de det gjaldt var tilfredse.
– Prøveprosjektet, som baserte seg på å gi rettighet til anslagsvis 6 elever, kostet i underkant av kr. 50 000,- per skoleår.
– Risikoen i å gi en rettighet på denne måten ligger i at vi ikke har kontroll på hvordan dette kan slå ut fram i tid, om en slik ordning hadde blitt gjennomført. I det øyeblikk det må settes inn ekstra buss på en rute, utløser det kr. 1 million i ekstra kostnader per ekstra buss. Dette er en kostnad som kommunen må bære, siden det er følgen av et kommunalt vedtak og ikke regulert gjennom lov og forskrift.