Nærbutikken på Engesland sliter fortsatt med omsetningen

STØRRE OMSETNING ELLER TOMME HYLLER. Olav Dovland i styret i Engesland Handel og medarbeider Hege Thorsen på Nærbutikken Engesland.

Den lokale butikken i Vegusdal har slitt med omsetningen den siste tiden, og ber igjen bygda om å bruke matvarehandelen. Om ikke innbyggerne innerst i bygda endrer handlerutinene, kan det bli kroken på døra, om man tolker utspillet til styret i Engesland Handel.

– Vi har lagt bak oss ei tid med store investeringer for å gi butikken et løft og mer tilgjengelighet. Det har dessverre ikke gitt det utfallet vi håper på, og trenger. Vi vil derfor komme med en oppfordring om at du handler dagligvarer lokalt, slik at butikken/omsetningen øker.

Dette skrev Engesland Handel på Facebook-siden «Engesland og Vegusdal» sist uke.

Den tydelige beskjeden til innbyggerne i bygda må ha skapt et stort midlertidig handle-engasjement like før påskeferien. Bare fire dager senere meldte Engesland Handel om at bygdefolket hadde reagert positivt på facebook-innlegget.

Dette meldte de på et nytt Facebook fire dager senere, som nå er tatt bort fra nettsiden. Der sto det at omsetningen i uke 12, var på 134.000 kroner. BA får bekreftet tallene av Olav Dovland, som sitter i styret i Engesland Handel.

– Det stemmer at reaksjonene kom umiddelbart, og omsetningen økte godt i forhold til de siste ukene etter nyttår. 134.000 kroner var omsetningen i uke 12, noe som er godt over gjennomsnittet i hele 2023, da omsetningen hver måned lå på 117.000 kroner i snitt.

– Slike utspill til bygda på Facebook kan virke nødvendig og viktig. Er det likevel slik at «aktuelle kunder» må få slike påminnelser, for å ta «skippertak», som igjen gir grobunn for en sunn butikkdrift. Er ikke normalt matvarehandelen jevnt over stabil, i en husholdning?

– Vi ser at handelen her varierer, og jeg er usikker på hvordan handlevanene i bygda er. Det er klart pris har mye å bety, i konkurranse med andre.

– Selv om omsetningen gikk opp i fjor, da vi hadde en omsetning på rundt 6.1 millioner kroner, så lyver disse tallene noe. Det er mest på grunn av prisstigningen, at vi kom opp på dette tallet.

– I 2024 har antall solgte varer i butikken gått ned med 9.8 prosent, og det er mye for vår drift av lokalbutikken, forteller Dovland.

– Vi merker nedgangen også på omsetningen per kunde. Denne har gått ned med 8,2 prosent i år, mens antall kunder har økt med 12 prosent. Altså, så handler kundene i mindre kronebeløp hver gang de er innom butikken.

På grunn av denne høye prisveksten også i matvarebransjen, så må folk spare mer og har ikke like mye å rutte med. I Vegusdal bor det flere pensjonister og uføretrygdede, som er en del av kundegrunnlaget til butikken. Vi spør Dovland om ikke dette vil ha noe å si for en lokal handel på Engesland, med tanke på at prisen er høyere enn hos de større kjedene?

– Dette henger selvsagt sammen. Jeg skjønner godt at de som har pensjon og trygd, og mindre i inntekt, må lete mer etter tilbudsvarene, enn andre. Dessverre er det ikke vi som styrer prisene i butikken, det er butikkjeden vår, avslutter styrerepresentanten i Engesland Handel.