Trailersjåfør Elen (23) på kjøretur med statssekretæren

KLAR FOR AVREISE. Elen Nyhaven og Cecilie Knibe Kroglund på plass i førerhuset før turen til Oslo.

Elen Nyhaven kjører langtransport for Bendiks. Daglig er hun å finne på veiene i Sør-Norge. Hun kjenner livet på veien godt, og med et alle utfordringene lastebilsjåfører har.

Mandag morgen tok hun med seg Cecilie Knibe Kroglund på en kjøretur i sin Scania 500R til Oslo, slik at statssekretæren i samferdselsdepartementet kunne føle på kroppen noen av utfordringene sjåførene har å stri med i det daglige.

KAFFEPRAT. Robert Birkeland i Bendiks Transport i samtale med statssekretær Cecilie Knibe Kroglund og yrkessjåfør Elen Nyhaven.

BA treffer dem like før de tar fatt på turen mot hovedstaden, og slår av en prat med de to, sammen med blant annet Reidar Retterholt, leder av Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Agder og Rogaland.

– Vi ønsker at statssekretæren skal få oppleve turen innover, sett fra yrkessjåførens side, sier Retterholt. Det går på verdige arbeidsforhold, sier han, og forteller videre at hovedfokus på turen vil være kjøre- og hviletid og døgnhvileplasser. I hele Norge er det 53 døgnhvileplasser, mens næringen er lovet 80 døgnhvileplasser.

– Det er utrolig viktig at du er med på denne turen, og interessant at du får denne tilnærmingen, sier han henvendt til statssekretæren.

Elen trives veldig godt i yrket sitt, og forteller at hun kunne ikke hatt en bedre jobb. Men noen ting kunne hun gjerne sett en endring på.

– Noen ganger ønsker jeg at jeg jobbet fra Østlandet, og kjørte til Sørlandet. Fra Søgne til Bamble er hvileplassene flotte, men de bruker ikke vi i noen stor grad. Andre steder i landet er forholdene for dårlige, sier Elen og legger til at det er for få hvileplasser, og de er ofte for dårlig utstyrt, og noen ganger stengt.

TIL OSLO. Elen Nyhaven tok med seg statssekretær i samferdselsdepartementet Cecilie Knibe Kroglund på tur til Oslo. Formålet var å fortelle om utfordringer knyttet til blant annet døgnhvileplasser.

– Jeg er med på turen for å se det fra sjåførens side. Jeg jobber med Nasjonal Transportplan og da er det verdifullt å se hvordan de opplever arbeidshverdagen langs veien, sier Knibe Kroglund.

– Vi får god tid til å praten på veien. Vi vil komme innom arbeidsvilkår, sikkerhet, kjøre- og hviletid og parkeringsmuligheter ved døgnhvile, sier hun videre.

Retterholt i NLF vil kjempe for at det kommer inn et eget punkt om døgnhvileplasser i den nasjonale transportplanen, og han setter pris på at Knibe Kroglund vil se på det, også i sammenheng med ladestasjoner for lastebiler.

Hilde Nyhaven ved Bendiks forteller at Elen er en flott representant for sjåførene.

Hun brenner for yrket sitt. Det er fortsatt ikke mange damer i yrket. Vi trenger flere, sier Nyhaven.

– Transportbehovet øker. Det er forventet en 70 prosents vekst frem mot 2050. De som velger faget får jobb, sier Retterholt.