– Svar til Nils Kåre Belland

(Arkivfoto)

 

– Beklager at ikke svaret er kommet ut i avisen. Det er ikke av vond vilje, mer av teknisk art. Det kom samtidig med interpellasjonen fra FrP og forsvant litt i det svaret. Svarene er gitt med faktabistand fra administrasjonen.

– Svarene på Nils Kåre Bjellands spørsmål er som følger:

Er ikke denne kontrollen nok for kommunen?

– Det enkle svaret er nei. Forskjellen er at service og slamtømming er tjenester som er lovpålagt iht. forurensingslovverket, men normalt utføres av eksterne. Kommunen på den andre siden har et lovpålagt ansvar for å se til at dette blir gjort. Kommunen har ikke anledning til å videredelegere denne myndighetsoppgaven. Service og tømmeentreperører har dermed ingen myndighet eller virkemidler til å få gjennomført tømming eller for eksempel utbedring av avvik på anleggene. Kommunen må altså følge opp rapportene som kommer inn, eller eventuelt de som ikke kommer inn flere ganger i året pr. anlegg.

– Birkenes kommune har også lokal forskrift som sier at man skal ha etterbehandling (etterpolering) av det rensede avløpsvannet. Disse komponentene omfattes ikke nødvendigvis av serviceavtalen med minirenseanleggleverandørene.

Stoler ikke kommunen på den kontrollen som Ipec utfører?

– Kommunen har full tillitt til servicepersonellet til de ulike minirenseanleggleverandørene, men påpeker igjen at de har sine begrensinger. Dersom innbygger ikke ønsker service, eller nødvendig utbedring så kan de ikke pålegge dette, slik som kommunen kan.

Hva er forskjellen på den kontrollen som kommunen utfører på eget renseanlegg og den som utføres på minirenseanlegg?

– I praksis så er det ingen forskjell, og de kommunale anleggene på Herefoss og Engesland får også jevnlig tilsyn (Her er kommunen både anleggseier og myndighet). Unntaket er Birkeland renseanlegg som er hjemmelet i forurensingsforskriften kapittel 14, som da betyr at det er statsforvalteren som er kontroll- og tilsynsmyndighet for utslippet. Tilsyn etter dette lovverket er mye mer omfattende enn det som vil bli utført på minirenseanleggene.

Har kommunen en kompetanse som ikke Ipec har?

– Ikke nødvendigvis, men kommunen og servicepersonell har som beskrevet ulike roller.

Hvis ikke kommunen har slik kompetanse, skal de leie inn eksternt firma, som skal kontrollere firma som allerede har slik kompetanse?

– Kommunen har ansvar for å inneha kompetanse i tråd med oppgavene de skal utføre, og har som tidligere nevnt ikke anledning til å videredelegere myndighetsrollen sin til andre, herunder utførelse av tilsyn.

For de som har fått godkjent utslipp til filtrering, av kommunen, hva er det som skal kontrolleres? De som har slike anlegg, er pålagt å tømme tankene regelmessig.

– Kontrollen skal påse at filtreringen fungerer.

Kommunen har vedtatt et årlig gebyr på 1.520 kroner, men skal kun kontrollere hvert 10 år. Det vil si at det betales 15.200 kroner for denne ene kontrollen. Er dette selvkost? Hvilke kostnader er det som påløper de 9 andre årene utenom å sende ut fakturaer?

– Dette samme spørsmålet stiller vi politikere oss. Vi står midt oppe i budsjettarbeidet og har bedt om avklaringer på dette punktet fra administrasjonen.

 

Arild Windsland

Ordfører

 

____________________

Svar på åpent brev