NRK-sak om langvarig mobbesak i Birkenes: – Hvem sitt ansvar er det?

(Illustrasjon: BA)

Onsdag 11. oktober hadde NRK en stor nettsak knytta til en fersk undersøkelse som viser at nesten halvparten av barn i psykiatrien har opplevd mobbing og utrygt skolemiljø. I artikkelen tas det utgangspunkt i en pågående mobbesak i Birkenes.

NRK stedfester mobbesaken i sin anonymiserte artikkel kun til Sørlandet.

Men i interpellasjonen som INP nå har sendt inn for besvarelse i kommunestyrets neste møte, henvises det til flere saker «på skolene våre» i BA – og denne saken i NRK. Den siste med direkte henvisning i en egen lenke.

Interpellasjonen ligger i skoleeier Birkenes kommunes postliste, i innkallinga til neste kommunestyremøte.

BA er kjent med at en del i bygda tidlig skjønte at det i NRK-saken skrives om en pågående mobbesak her i Birkenes.

– Ingenting har gjort meg så vondt som dette. Å se sin egen unge bli sykere og sykere av skolen og gradvis forsvinne inn i seg selv, forteller moren til eleven som opplever seg mobbet innledningsvis i NRK sin artikkel.

NRK opplyser å ha sett dokumentasjonen for skolens innsats for eleven. – Men truslene skal ha fortsatt likevel. Senere ble trusler til vold.

– Vi har sakte, men sikkert mista gutten vi kjenner, uttaler mora.

– Søvnforstyrrelse, mareritt og usikkerhet. Problemene står på rekke i en sykemelding forfattet av fastlegen, skriver NRK.

NRK har gjort en omfattende undersøkelse om i hvilken grad skolemiljø spiller en vesentlig rolle for barn og unge i psykiatrien. 133 voksne behandlere svart på vegne av i alt 2.777 barn og unge.

Undersøkelsen viser at 44,6 prosent av barn og unge i psykiatrien sliter med skole.

I denne NRK-saken som INP viser til i sin interpellasjon, svarer kommunedirektøren og kommunalsjef på spørsmål om hvorfor man ikke har ikke klart å sikre skolehverdagen til et barn som sliter, hvordan kan det ha pågått så lenge og hvem sitt ansvar er det?

De ønsker kun å svare på generelt grunnlag.

– Flere saker, i større grad enn tidligere, tar lengre tid å løse for elever som opplever seg krenket. Erfaringen er at løsninger i skolemiljøsaker best skapes i et tett samarbeid med berørte elever og foresatte.

– Ulike saker krever ulike ressursbruk, ut ifra omfang, kompleksitet og elevers subjektive opplevelse. Det jobbes hver dag for at alle barn skal ha en trygg og god skolehverdag.

NRK skriver i sin artikkel at det er gått fire år siden moren til denne eleven i Birkenes varsla skolen om dårlig skolemiljø for barnet sitt.

– Siden den gang har hun skrevet brev til kommunen, tatt kontakt med lokalpolitikere og til og med varslet statsråden. Men anstrengelsene har ikke ført frem.