Veiarbeidet oppover fra Søre Herefoss går nå for fullt

GRAVER OG BORERIGG. Med vakre Herefossfjorden i bakgrunnen, ser vi her to av de mange maskinene som er i full gang med den nye traséen på riksvei 41.

Veiarbeidet på riksvei 41 mellom Søre Herefoss og Engebu er i full gang, og har pågått siden midten av august. Der har byggherren Statens vegvesen kunne se at entreprenørfirmaet Olav Martin Sørli AS, har holdt et godt tempo i utbedringen av den rundt tre kilometer lange strekningen langs Herefossfjorden.

Bare på disse ukene som arbeidet har pågått, har forbipasserende og andre skuelystne kunne se en stor endring i landskapet langs veien. Det er mange maskiner og lastebiler, og god arbeidsledelse, som har ført til en imponerende progresjon i utviklingen av den nye parsellen, som skal stå ferdig utpå høsten neste år.

Firmaet Olav Martin Sørli har ikke mye innleide maskiner og arbeidskraft, men gjør mesteparten av jobben sjøl. Både sprengningsfirmaet Grunn Solid og Agder Massetransport er tilknytta Sørlis selskap.


SKYTEBAS OG LÆRLING. Elisabeth Aurebekk som er lærling i faget, og skytebas Steffen Syvertsen utførte en jobb med 800 kilo dynamitt på en prikkfri måte. Til sammen 1500 kubikk med fjell ble til stein på et øyeblikk.

Når BA er ved Søre Herefoss en flott høstdag, så er skytebas Steffen Syvertsen og lærlingen Elisabeth Aurebekk i Grunn Solid nettopp ferdige med å klargjøre for sprengning. En Caterpillar 340 er i ferd med å dekke til fjellet som skal bort med skytematter, når vi får en liten prat med basen Syvertsen og lærlingen hans.

PRESISJONS SPRENGING. Her ser vi salva går av med en tredelt serie-ladning i ett og samme smell. Imponerende presisjon med alle sikkerhets forbehold ivaretatt. På riksveien kun to meter ved siden av, så var det nesten bare støv fra sprengingen.

– Nå har vi gjort klart for ei av svært mange salver. I denne så er det lagt ned 800 kilo med dynamitt. Vi bruker her Anolitt som sprengstoff. I denne salva så er det 1500 kubikk med fjell som skal skytes vekk, forteller de kyndig.

– Vi er fem personer fra Grunn Solid her som jobber med å få bort fjellmassene. Vi har tre borerigger i sving hele tiden, mens vi gjør etterarbeidet med ladningen og gjør alt klart for sprengningene som også innebærer sikkerheten før salva går.

På spørsmål om hvordan man regner seg til kubikkmassene, og hvor mye dynamitt man skal brukes, så svarer skytebasen følgende.

– Vi har gode utregningsprogrammer som regner ut dette for oss, og de er svært nøyaktige. Den salva som skal gå nå med 800 kilo Anolitt, er på 1500 kubikk, forteller Syvertsen oss.

Det gjøres klar for skyting av salva og sikkerheten kommer først. Veiene stenges med vakter på de tre ferdselsårene. Så trekker vi oss unna i god avstand fra sprengningsområde. Varslingen går og like etter kommer smellet fra den seriekoblede salva.

Et imponerende lite stykke jobb er vi blitt vitne til. Da vi kommer opp etter den vellykkede sprengingen med tre dunkle smell, ser man resultatet av presisjonsjobben som er utført.

Salva med 1500 kubikk kun to meter fra veien etterlater seg nesten kun støv og noen småstein på veibanen. Dermed er det kun en kjapp liten jobb på to minutter med en hjullaster, så slippes trafikken forbi igjen.

SØRE HEREFOSS. Her ser vi en del av anleggsområde i full aktivitet, med Åmlid i bakgrunnen.

Bas for hele anlegget er Magnus Tveite. Når vi hilser på basen, så er det en stor arbeidsneve som møter en liten journalisthånd.

Vi spør hvor lenge han har vært i firmaet, og ber han fortelle om den store jobben de har foran seg.

– Nå har det seg slik at jeg begynte fast i Olav Martin Sørli sitt firma for bare noen uker siden, men jeg har vært innleid fast i fire år nå. Ellers har jeg drevet for meg sjøl med graving og med maskiner i Tveite Maskin siden 2007, forteller en sindig kraftkar oss.

– Det er jo et stort prosjekt vi har begynt på her ved Herefossfjorden, og så langt har det gått veldig greit. Vi begynte uti august og har kommet godt i gang, og utviklingen har gått jevnt og trutt frem til nå.

– Vi har mange ulike maskiner i gang på en gang her. Det er nå seks ulike gravere i full sving på strekningen, samt tre lastebiler og tre borerigger. I tillegg hadde vi innleid Best På Skog AS, som tok seg av hoggingen av skogen langs strekningen. De ble nettopp ferdige med sin jobb, og tømmeret er nå på vei ut av området med tømmerbiler.

Det er ikke de største utfordringene på strekningen forstår vi på basen, men noe er det.

– Det er noen små ting vi må gjøre noe med. Det er blant annet et par plasser, der vi må ut med litt ekstra masse ned mot Herefossfjorden. Og så er det høyspentledningen, som har gitt oss noen utfordringer. Men dette løses ved at ledningen legges i sjøkabel ved Topland og Engebu over fjorden.

BYGGHERRE OG ARBEIDSLEDER. Statens Vegvesen her representert ved Stig Olav Ramse var meget godt fornøyd med jobben til nå. Ansvarlig leder på anlegget Magnus Tveite har full kontroll på den store jobben som gjøres av firmaet han representerer.

Vi treffer også byggherren Statens vegvesen med byggleder Stig Olav Ramse, som er og bivåner arbeidet langs bygdas lengste fjord. Vi spør om hva han har sett så langt av jobben som er gjort, og om hvor mye prislappen på den nye veien kommer på.

– Jeg er imponert over progresjonen i jobben her. Her jobbes det godt og nøyaktig fra morgen til kveld fra samtlige involverte. Jeg sto i bilkøen da sprengningen skulle gjennomføres og fikk ikke med meg salva som gikk. Jeg kom opp like etter, og så med en gang at her var det presisjon av beste merke.

– Firmaet som utfører jobben får de beste skussmål så langt. Når det gjelder prislappen på hele parsellen så kommer den på rundt 60-65 millioner kroner. Vi har ikke satt en sluttdato enda, men målet er den nye veien åpnes i oktober neste år. Skulle det gå like fort som nå, og man ikke møter på uventa hindringer så tror jeg alt skal gå etter planen, avslutter byggherren til oss.