Vegvesenet vil fylle 2 500 kubikkmeter masse i Gauslåtjørna

GAUSLÅ KLEIVER. Statens vegvesen skal utbedre 1,5 kilometer ny trasé, og vil fylle 2 500 kubikkmeter masse i Gauslåtjørna.

Utbedringa av Gauslå kleiver på riksvei 41 nærmer seg. I et brev til Birkenes kommune skriver Statsforvalteren i Agder at Statens vegvesen nå har søkt om tillatelse til fylle 2 500 kubikkmeter med masse ut i Gauslåtjørna.

Det er opplyst et anslag om at 620 kvadratmeter av bunnarealet i tjønna vil bli berørt.

Vegvesenet har søkt om å fylle ut totalt 7 500 kubikkmeter masse knytta til den 1,5 kilometer lange nye traséen.

Det ble i mai 2021 gjennomført sedimentundersøkelse, opplyser Statsforvalteren:

– Ifølge analyserapporten, er det påvist forurensning med sink og enkelte polysykliske aromatiske hydrokarboner. Sedimentene består av en stor andel silt. Tiltakshaver foreslår å benytte siltgardin under arbeidene for å hindre spredning av partikler ut fra tiltaksområdet.

Tiltakene er omfatta av reguleringsplanen «RV41 Gauslå kleiver» fra august 2018. Og tiltakene kan kreve behandling etter plan- og bygningsloven, heter det i brevet fra Statsforvalteren.

NY TRASÉ. Det nærmer seg etterlengta utbedring av Gauslå kleiver på riksvei 41. (Illustrasjon Statens vegvesen)

Agder fylkeskommune ga tillatelse til utfylling i Gauslåtjørna 2. juli i år.

Utfyllinga i tjønna skal nå behandles etter forurensningslovet, heter det i henvendelsen til Birkenes kommune.

– Statsforvalterens miljøvernavdeling behandler søknaden om utfylling og mudring i Gauslåtjørna etter forurensningsloven § 11, jf. § 7. Det kan settes vilkår til en tillatelse, jf. forurensningsloven § 16. Statsforvalteren plikter også å legge prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8–12 til grunn som retningslinjer ved skjønnsutøvelse etter forurensningsloven. Vurderingsgrunnlaget suppleres i tillegg av kravene i vannforskriften §§ 4–6.

Birkenes kommune har fått frist til 3. september til uttale seg.

Det Statsforvalteren ber om, er «informasjon om forhold som kan være av relevans i vurderingen av tiltakets miljø- og samfunnsmessige konsekvenser. Vi ønsker også opplysninger om naturkvaliteter som kan bli berørt av tiltaket».