Stadig flere er misfornøyde med hjemmetjenesten

I februar/mars 2020 gjennomførte Helse og velferd i Birkenes kommune en brukerundersøkelse for blant anna hjemmetjenesten.

Resultatene ble presentert i et omfattende dokument i god tid før lokalpolitikernes budsjettbehandling i fjor.

I 2017 ble det gjort en tilsvarende undersøkelse.

Vi tar med noen tall fra undersøkelsen i 2020, for brukere som kun mottar hjemmehjelp.

Det opereres med en rangering på skalaen 1 til 6, der 6 er høyeste score.

Et av punktene i undersøkelsen var: «Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til rengjøring av boligen». Her gikk scoren ned fra 5,4 i 2017 til 4,2 i 2020. Landsgjennomsnittet er 4,6.

Et annet punkt var: «Jeg får være med å bestemme hvilken hjelp jeg skal motta». Her gikk scoren ned fra 5,6 i 2017 til 4,1 i 2020. Landsgjennomsnittet er 4,7.

Administrasjonens konklusjon var at Birkenes kommune ligger under landsgjennomsnittet på alle punkter som gjelder brukermedvirkning. Det samme gjelder sammenligna med talla fra egen kommune i 2017.

Går vi videre i kommunens egne tall relatert til om brukerne opplever respektfull behandling, så ligger Birkenes også her under landsgjennomsnittet på alle oppgitte punkt – så når talla blir sammenligna med de i 2017.

Et av punktene var: «De ansatte behandler meg med respekt». Her gikk scoren ned fra 5,8 i 2017 til 5,0 i 2020. Landsgjennomsnittet er 5,5.

Også når det gjelder informasjon ser det ut til å svikte i hjemmetjenesten. Her gikk scoren ned fra 5,6 i 2017 til 4,4 i 2020. Landsgjennomsnittet er på dette punktet 4,9.

Alle disse talla fra undersøkelsen gjelder som nevnt brukere som kun mottar hjemmehjelp. Svarprosenten er helt nede på 53. Det vil si 18 brukere.

Birkenesavisa erfarer at i hvert fall mange eldre i bygda kvier seg for å være negative til det de mottar av kommunale tjenester.

Likevel er utviklinga i hvordan brukere opplever tjenestene klart negativ. I 2017 lå Birkenes på alle punkt over landsgjennomsnittet. I 2020 var det motsatt – under landsgjennomsnittet på nær alle punkt.

Kun når det gjelder om «de ansatte kommer til avtalt tid», ligger Birkenes på likt nivå med landsgjennomsnittet.

Helhetsvurderingen i undersøkelsen i 2020 gir en score på 4,1, en nedgang fra 5,9 i 2017. Landsgjennomsnittet er 5,2.

Knytta til brukerundersøkelsen er det opplyst at resultatene skal gjennomgås og diskuteres med blant anna de ansatte i hjemmetjenesten.

– Vårt mål er å være på landsgjennomsnittet. Det videre arbeidet vil bestå i å konkretisere hvilke tiltak vi ønsker å iverksette for å følge opp undersøkelsen.