Detaljplanen er ferdig

Illustrasjonsfoto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix

Vindkraftverkets MTA-plan sendt NVE.

Gjennom høsten har RWE arbeidet med detaljplanen for det planlagte vindkraftverket på Oddeheia og Bjelkeberg. Den såkalte MTA-planen er nå sendt Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Planen er datert 20. desember 2019, og er tilgjengelig på kommunens nettsider.

Det er NVE som er myndighet i saksbehandlinga av MTA-planen, og kommunen skal kun normalt høres. Hele planen blir normalt etter hvert lagt ut på offentlig høring i fem uker. NVE opplyser selv at saksbehandlingstida for denne type planer er rundt seks måneder.

I begynnelsen av desember varslet NVE at det kunne bli krevende å behandle detaljplanene for de elleve vindkraftprosjektene som på det tidspunktet ikke hadde sendt inn MTA-plan.

– For prosjekter som ikke har sendt inn en miljø-, transport- og anleggsplan, kan det bli krevende å få prosjektet ferdig innen fristen, sa Rune Flatby, direktør i konsesjonsavdelingen i NVE til Klassekampen.

To krysningspunkter

I MTA-planen for vindkraftverket i Birkenes kommer det som kjent fram at RWE nå arbeider med to alternative krysningspunkter for transport av vindturbiner over Tovdalselva, Kjærestrøm og Senumstad.

– Hvis beslutningsprosessen inkludert eventuelle utredninger av ny bro på Senumstad tar for lang tid, slik at ny bro ikke vil kunne stå ferdig til turbintransportene, må tiltakshaver sikre at prosjektet har alternativer for å komme seg frem til prosjektområdene, skriver RWE i planen.

Kjærestrøm er lokalisert rundt 1,6 kilometer sør for Senumstad, og det er i dag en privat trebro på stedet. Ifølge planen eksisterer det en vei mellom Kjærestrøm og Senumstad, som i tilfelle må oppgraderes, utvides og noen steder legges om.

Ved transport av vindturbinbladene anslår RWE at lastebilens lengde blir 75 meter.