Satser på Sørtoget

SØRLANDSBANEN: Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Den britiske operatøren Go-Ahead vraker navnet Sørlandsbanen og forenkler navnet til Sørtoget.

Go-Ahead Nordic vant anbudet om å drifte persontrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen foran to andre konkurrenter. Tirsdag ble kontrakten med Jernbanedirektoratet signert, og da ble også nyheten om den planlagte navneendringen avslørt.

– Vi stilte oss spørsmålet, hvor tar man toget? Til sør, og derfor valgte vi å forenkle dagens navn, sier direktør Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic til E24.

Navnet Sørlandsbanen ble i 1913 til ved avstemning som endte 83 mot 40 stemmer i Stortinget. Hedin tror derimot det gamle navnet fort vil bli glemt.

Jernbanedirektoratet presiserer tirsdag kveld at navnet Sørlandsbanen også er knyttet til infrastrukturen på strekningen mellom Drammen og Stavanger, og at dette navnet ikke vil forsvinne.

– Man vil altså fremdeles kunne reise på Sørlandsbanen, sier fungerende kommunikasjonssjef Njål Svingheim til NTB.

SJ klager

Det ble tidligere i måneden klart at det britiske selskapet Go-Ahead vant anbudet på regiontog på Sørlandsbanen, lokaltog på Arendalsbanen og lokaltog på Jærbanen. Kontrakten med en verdi på 5,8 milliarder kroner går fra desember 2019 til desember 2027.

Samtidig som Go-Ahead signerte kontrakten med Jernbanedirektoratet tirsdag, leverte konkurrent SJ Norge AS en klage på anbudskonkurransen. SJ Norge mener de leverte det beste anbudet og hevder Go-Aheads tilbud er urealistisk og burde vært avvist. Samtidig trekker de fram at anbudet bryter med lov om offentlige anskaffelser, og at kvalitetskriteriet er vurdert feil.

SJ Norge reagerer samtidig på hvordan kvalitet i tilbudet har blitt vektet mot pris. I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent.

– Godt tegn

Administrerende direktør Bendek Maartmann-Moe i SJ Norge sier Jernbanedirektoratet mente at SJ Norge leverte det kvalitativt beste tilbudet av alle operatørene. Nå mener han derfor hele prosessen må gjennomgås for å se om Jernbanedirektoratet la til rette for en rettferdig konkurranse.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik sier til E24 at det ikke er noe i klagen som lå til hinder for at kontrakten med Go-Ahead kunne signeres som planlagt tirsdag.

– Det er et godt tegn at de klager. Jeg hadde også vært sur om jeg hadde tapt en slik runde, sier Slotsvik til E24.

Hyppigere avganger

Britiske Go-Ahead Group står bak Go-Ahead Nordic som satser på å etablere seg i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet opplyser tirsdag at det er i full gang med å planlegge det framtidige rutetilbudet til de reisende på de aktuelle strekningene.

Selskapet legger opp til et nært samarbeid med det fylkeseide kollektivselskapet Kolumbus og faste avganger mellom Oslo og Stavanger hver andre time.

– Nå begynner prosessen med å mobilisere vår virksomhet her i Norge slik at vi er klare til å starte når vårt første tog er på skinnene 15. desember 2019, sier administrerende direktør Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.