Må kutte mer

PÅ TURNE: Prosjektleder for Agder fylkeskommune, Tine Sundtoft, og fylkesordfører Terje Damman (H) under seansen i kommunehuset på Birkeland.

Klima og miljø blir viktig for Agder fram mot 2030. Kan jernbanen igjen stoppe i Birkenes?

– Som alle andre er dere nødt til å gjøre mer for å kutte utslipp. Mens andre land i Europa kan gå bort fra kullkraft, har Norge allerede rein kraftproduksjon. Det betyr at Norge relativt sett må kutte mer enn andre land, og det må også Birkenes, sier prosjektleder for Agder fylkeskommune, Tine Sundtoft.

Den nye fylkeskommunen etableres 1. januar 2020, samtidig som Regionplan Agder 2020 på sett og hvis går ut på dato. Det var i 2010 agderfylkene samlet seg rundt en tiårig regionplan, og nå er arbeidet med regionplanen fram til 2030 i gang.

– Gjennom planene for Agder 2030 er klima og miljø blant satsingsområdene. I Birkenes er det asfaltverket på Rugsland som er største enkeltkilde til klimagassutslipp, mens biltrafikk med lette kjøretøy kommer på andreplass, sier Sundtoft, og konkluderer:

– Derfor er det viktig å kutte i biltrafikken, for her har man et potensial. Arealplanlegging kan sånn sett være viktig, for god planlegging reduserer behovet for transport.

I møte med Bane Nor

Sammen med fylkesordfører Terje Damman (H) er hun på en turne rundt i fylkets kommuner for å orientere om planarbeidet, og få innspill fra kommunene om hva som er viktig. Mens noen spør om asfaltverket kan stenges for å kutte utslipp, og gjerne cruisehavna i Kristiansand likeså, håper andre at redninga kommer skinnegangs.

– Vi er så heldige at vi har en jernbane i kommunen vår, og vi har stasjoner. Men toget, det stopper ikke. Det hjelper lite for miljøet, sier Petter Ross (Uavh.).

Ordfører Anders Christiansen (Ap) informerer at Herefoss utvkling har bedt han bringe Herefoss stasjon på agendaen. Ordføreren skal i den anledning i møte med Bane Nor.

– Det er forsøkt før, og vi forsøker igjen. Så får vi se om det er håp, sier Christiansen.

Viktig jernbane

Trygve Endresen (H) påpeker at Norge subsidierer elbilene med mange hundre millioner. Han spør om det kan være lurere å bruke disse pengene på jernbane.

– Jernbanen er utrolig viktig for oss på Agder. Både når det gjelder person- og varetransport. Spesielt mot vestsida av Agder, hvor jernbanen har bedre frekvens enn buss, sier Damman, og legger til:

– Fylkeskommunen har arbeidet mye inn mot NSB og Bane Nor for en forutsigbar stoppstruktur. Det at Herefoss ikke er med i bildet vet jeg lite om, men på andre stasjoner med totimersstruktur er pendlerne svært fornøyde.