Ingen snarlig utbedring

UTBEDRINGER: Gjennom Riksveiutredninga har Statens vegvesen sett på riksvei 41, og definert fire strekninger som er spesielt viktige å gjøre noe med. Her orienterer veivesenet Erling Jonassen politikerne i kommunestyret i Birkenes.

Riksvei 41 nordover fra Søre Herefoss skiller seg ut som en særlig dårlig strekning.

– Strekninga Søre Herefoss til Hynnekleiv skiller seg ut som en særlig dårlig strekning hvor det er behov for tiltak. Utfordringa enkelte plasser er selvsagt at det er trangt mellom fjorden og fjellet, sier avdelingsdirektør Erling Jonassen i Statens vegvesen.

I fjor ble Nasjonal transportplan (NTP) for 2018 til 2029 lagt fram, og i år har veivesenet begynt med det de kaller en Riksveiutredning. Denne starter som regel året etter NTP er lagt fram, og legger grunnlaget for neste NTP, forteller Jonassen. Han gjestet kommunestyret forrige uke, hvor han fortalte om planene for riksvei 41.

– Riksvei 9 ligger litt foran i løypa, men det er naturlig å se på riksvei 41 nå som den gule midtstripa når til Hovden. I fjor ble det gjort noen mindre tiltak på riksvei 41, men målet er gul midtstripe før 2050 og gjerne før det, sier Jonassen.

Ingen NTP-garanti

Veivesenet peker på fire strekninger som har spesielt høy prioritet. Det er Søre Herefoss til Engebu, Åskåna til Smedbakken, Herefoss Nord til Gauslå, og Gauslå kleiver. For sistnevnte er det utarbeidet en reguleringsplan på arbeidet.

– Det er ingen garanti for at disse strekningene kommer inn i NTP for 2022 til 2033, men vi sender et signal om at dette er viktig. Det er ikke bare kommunene som presser på, men også næringslivet og ikke minst lastebileierne, sier Jonassen.

Fra politikerne får han spørsmål om blant annet en strekning langt sør de prioriterte områdene, nemlig om det kan komme en sykkelsti fra Mollestad og videre forbi Birkenes kirke, og utover Ytterdalen.

Ingen tidshorisont

– Det har vært lite penger til slike tiltak i det siste. Jeg skulle gjerne ha sett gang- og sykkelstien fortsette, men det er ingen penger til noe slikt i nær framtid. Her kan jeg ikke love noe som helst, sier Jonassen.

Noe konkret kan han heller ikke love om når noe skjer mellom Søre Herefoss og Herefoss, selv om strekningen er prioritet.

– Vi har ingen tidshorisont, og må bare håpe på at strekningen blir prioritert i NTP. Det er temmelig kleint mellom Søre Herefoss og Herefoss, og sannsnligvis mer trafikk enn Gauslå kleiver. Begge deler er viktige, og man må arbeide for å få de inn i NTP, sier han.