Havna på museum

Ikke som objekter for allmenhetens beskuelse, kun som observatører i et begrenset tidsrom på en og en halv time.

Det var torsdag 14. juni klokka 9 om morgenen forleden at seniorturgruppa, – en gjeng på totalt 41 glade pensjonister, – komfortabelt plassert i buss og med sjåfør Leif Arne Bjorvand ved rattet, startet på vårens langtur fra Tomta på Birkeland og med Treungen som første mål.

Vi skulle besøke Z-museet der som flere av oss ikke visste eksistensen av, men som Gunnar Flakk kjente til og sterkt anbefalte et besøk. Turen gikk på riksvei 41 gjennom Herefoss, Froland og videre gjennom Åmli der Karl Johan Tveiten i mange år hadde bodd og arbeidet som ordfører og skolesjef. Han ga oss grundig og interessant informasjon om Åmli-bygda.

Fremme ved Z-museet på Treungen ble vi mottatt av eier og leder Johan Ziener Thronsen som i 1975 startet Oslo Ryddekompani og senere i 1978 Christiania Auksjonsforretning. Begge disse etablissementene ble solgt, men familien Thronsens interesse for å samle og ta vare på gamle gjenstander i stedet for å kassere, førte til etableringen av Z-museet i en eldre renovert bygning her sør ved Nisser.

Som førstegangsbesøkende kunne en ikke annet enn å bli mektig imponert over den store og mangfoldige samlingen som finnes her, og som er en lang vandring gjennom tidsepoker på en måte en sjelden har sett maken til. Thronsen guidet oss gjennom en labyrint av saler, – egentlig flere museer. Her var det en Walt Disney-kolleksjon med hundrevis av Donald Duck -effekter, en Jully Isaksens hattebutikk fra Porsgrunn og fabelaktige teppesamlinger med håndknyttede tepper fra Kina, Iran. Russland, Kaukasus, Tyrkia og vårt eget land, flere av dem så langt tilbake som til 1700-tallet.

Vi så en gammel barbersalong fra 1885, skomakerverksted, tannlegekontor med gammeldags utstyr, radioer i rikt utvalg, en eldgammel sveivegrammofon og antagelig landets mest omfattende samling telefoner og sentraler. Der var egen krigsutstilling fra 1940-45 med mange originale gjenstander, dukker med klær fra 1800-tallet, gamle barnevogner og symaskiner, et telegrafisk bord fra Tjønnefoss stasjon, hest med 4 – hjuls trille fra 1880 og så videre i det uendelige.

Ikke minst la vi merke til den betydelige samlingen med veteranbiler: Opel Super 6 årsmodell 1937, Mercedes 1954, Folkevogna (Bobla) som var vanlig på 1960 – 70-tallet, Opel Olympia 1938, Opel 18B 1931- modell og Chevrolet drosje fra 1941 for å nevne noen eksempler.

Det ble en flyktig vandring gjennom museet denne torsdagen der en brøkdel av alle gjenstandene ble observert og studert. En trengte så absolutt mange runder for å studere nærmere og for å «fordøye» alle inntrykkene, men middag på Gautefall Hotell ventet på oss klokka 13, så vi måtte videre.

Der ble vi servert god gammeldags bondekost: Hjemmelagde kjøttkaker i brun saus, ertestuing, poteter og rørte tyttebær og deretter kaffe og gulrotkake, alt fortreffelig for ganen. Etter lang spisepause var vi klare for hjemtur via Drangedal, ut på E-18 med kort stopp på Østerholt.

Underveis på bussen ble det gitt ulike opplysninger og fortalt historier i alvor, men også på vitse-nivå som fremkalte latter og munter stemning. Vi sang til ære for sjåføren: «Vår bussjåfør, det er en mann med godt humør!»

Litt før klokka 18 var vi tilbake på Tomta og hadde tilbakelagt en rundtur på 282 kilometer. Det gjensto bare å takke Leif Arne for trygg og behagelig transport og likeså hverandre for en hyggelig heldagstur.