Når det blir kveld og det brenner godt i ovnen på kjøkkenet, finner du gjerne 52-åringen sittende i godstolen med pc’n på fanget. Ole Morten har brukt twitter siden 2008. Han følger 1 541 profiler, og blir selv fulgt av 1 115 brukere. Både Abid Raja, Bård Vegar Solhjell, Jonas Gahr Støre, Steinar Olsen, Kristin Halvorsen og Hans-Christian Vadseth (eksredaktør i Fevennen) får Ole Mortens meldinger i sin nyhetsstrøm eller “feed”, som det kalles.
Ulike medier
I følge Ole Morten er twitter og facebook to ulike medier.
– På facebook unngår jeg politikk, og jeg utbasunerer ikke meninger. Facebook er mest til hyggelige ting og “snikksnakk” uten noe spesielt budskap. Twitter er annerledes – der er det mer hardkokte debattanter, og man møter helt forskjellige mennesker. Du kan gå ut så hardt du vil i diskusjonene.
Blant twitterbrukerne er det veldig mange dyktige debattanter, og man får brynt seg. Ole Morten synes twitter er et spennende medium, kan ikke skjønne at ikke det er flere sørlendinger i nærheten som bruker det.
– Det morsomme er at man kan gå rett til topps! Jeg har vært i direkte kontakt med flere ministre og politiske kommentatorer. Med veldig mange kan du få en grei liten dialog eller diskusjon på et spesifikt tema, tipser Ole Morten.
140 tegn
Begrensningen på 140 tegn i hver melding betyr at meldingene blir poengterte.
– Jeg synes det er tilfredsstillende å finne gode formuleringer, og kan av og til sitte lenge og pusse på setninger. Og det er jo stas å få respons i form av mentions og retweets, akkurat som likes på facebook, innrømmer vegdølen.
Brukes til sondering
Ole Morten mener å merke at skribenter og politiske kommentatorer bruker twitter aktivt for å sondere og å finne ut hva som rører seg i folket.
– Marie Simonsen i Dagbladet for eksempel, hun er der hele tida. Hun er stadig på hugget, sender lenker, meninger og provoserer. Og komentator og journalist Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad, han er som en flaggermus – sender ut signaler.
BirkenesAvisa har spionert litt på Ole Morten på Twitter, og har sett at han har over 1 100 følgere.
– Hvordan utvikla det seg?
– Nå skal man ta dette med antall følgere med en klype salt, for det er mange som følger og følger igjen, det er en utveksling. Men i starten var det jo å bruke litt tid på å finne ut hva som var greia. Da jeg fant det, ble det en formidabel vekst. Koden er egentlig å være litt aktiv med å følge andre. De mest populære har flere tusen følgere, men følger kanskje bare noen hundre sjøl. Noen er veldig mye til stede på twitter og har sendt ut mange tusen tweets.
Erstatter tv
– Når tvitrer du?
– Mest på kvelden, når andre setter seg ned for å se på tv. Jeg ser nesten ikke på tv, sosiale medier erstatter det.
– Vil du si at twitter skjerper deg?
– Ja. Noen har kryssord, jeg har twitter. Jeg synes det er stimulerende. Samtidig ser jeg at noen har en tendens til å følge folk som ikke bryter med egne meninger. Jeg følger for eksempel Fjordman. Jeg er absolutt ikke enig med ham, men det er spennende å følge ham for å se hvordan han tenker. Jeg synes det er spennende med forskjellige meninger.
– Har du noen favoritter?
– Ja, jeg har jo det… Det er flere som er veldig gode, da. Som Halvor Dahl, en bankmann fra Finnskogen. Han har en kvass og god penn, selv om jeg absolutt ikke er enig i alt. Han er sarkastisk og ironisk, og ikke nådig. Han er nok favoritt nummer en. Så er jo nyhetskommentatorer alltid artige å lese, de er ofte gode kilder til andre artikler.
Rastløst
Ole Morten erfarer at twitter og andre sosiale medier skaper en form for avhengighet.
– Jeg tenker av og til at jeg bruker for mye tid der. Samtidig hadde det vært kjedelig uten, og jeg tror det er den urbane delen av meg som foretrekker twitter. Men det er noe rastløst og tidstypisk over det, en vandring etter impulser og inntrykk. Jeg merker at det går utover mengden dybdelesing. For å få en motvekt begynte jeg nettopp å lese en bok jeg burde lest for lenge sida, Kilden av Gabriel Scott. Den om livet til fiskeren Markus. Det er godt å roe seg ned med en god bok.
52-åringen har i flere år vært opptatt av personlig utvikling og spesielt mindfullness, tilstedeværelse. Han ser ironien.
– Som nå for tida, jeg leser mindre, og finner meg sjøl og mobilen i et rom sammen med andre mennesker som også sitter foran en skjerm. Det er egentlig ikke det jeg står for, jeg ønsker jo å være motvekt, sier han, men innrømmer at sosiale medier er kraftige.
– Hvis vi tenker oss et liv uten tv, sosiale medier eller e-post, og du får beskjed om at det ligger et personlig brev i postkassa til meg, da blir jeg jo like nysgjerrig. Men med sosiale medier får du mange slike “brev” om dagen. Det gjør noe med oss… Jeg har nok behov for å vurdere mitt forhold til sosiale medier, erkjenner han.
– Men vil du anbefale birkenesingene å prøve ut twitter?
– Jeg vil anbefale det for de som er nygjerrige, de som er interessert i nyheter, samfunnsutvikling og debatt, sier Ole Morten Vegusdal.
Hvordan starte opp:
1. Du oppretter en konto. Det betyr at du lager et brukernavn, fyller inn e-post og andre opplysninger og lager deg et passord. Twitter guider deg skritt for skritt.
2. Nå kan du finne folk å følge. Søk på navn, alt etter interessene dine. Du kan finne for eksempel Jonas Gahr Støre, Kristin Clemetsen, Kjell Ingolf Ropstad, Gro Anita Trøan, NRK Nyheter, NRK Sørlandet, 110 Agder, Telenor Kundeservice, Elin Ørjaseter, Sven Egil Omdal, Espen Eckbo, Erlend Loe og mange, mange fler, også kjendiser og artister. Huk av dem du vil følge, så får du tweetsene (meldingene) deres på din hjemmeside.
3. Du kan søke på emner også. Da er det lurt å skrive inn en såkalt hashtag, som ser slik ut: #, direkte fulgt at søkeordet. Søkeordet kan være en hendelse, en tv-serie, et arrangement eller bare et tema. Eksempel: #mammon, #sochi2014 #OL, #dax18 (debattprogrammet Dagsnytt 18), #schrødingerskatt, #71gradernord
4. Vil du i dialog med noen, kan du prøve med @ foran profilnavnet, uten mellomrom. Det kalles en “mention”. Det kan godt hende du får svar, da får du en tilsvarende mention.
5. Husk at Twitter er som et stort, offentlig selskap der alle kan lese dine meldinger og se hvem du følger og blir fulgt av. Skikk og bruk-regler gjelder her som andre steder. Det er mulig å skrive direktemeldinger om temaer som ikke angår offentligheten.