Slepebåten Padda sin siste kvileplass høytidelig åpnet

UNDER TAK VED RIKSVEI 41. Padda har funnet sin siste ro, med et flunkende nytt bygg ved Herefossfjorden og riksvei 41.

Alt var av den høytidelige sorten da Padda sitt nye hjem ved Herefossfjorden og riksvei 41 ble åpnet fredag ettermiddag. Taler og takkehilsninger gikk igjen fra talerstolen, der mange var møtt opp i anledning dagen. Fremst i køen av gratulanter var fylkesordfører Arne Thomassen og ordfører Arild Windsland.

Folk sto tett i tett rundt Padda, da åpningen ble innledet med tale av ildsjel og prosjektleder Kristen Rosåsen. Han informerte de mange fremmøtte om hele historien til slepebåten, på vegne av fløtergruppa i Birkenes Historielag.

ORDFØRER OG FYLKESORDFØRER GRATULERTE. Ordfører Arild Windsland gratulerte alle med dagen og åpningen «museet» langs fylkesveien. Fylkesordfører Arne Thomassen takket på vegne av fylket og hele regionen.

Fylkesordføreren var mektig imponert.

– Jeg vil takke historielaget og alle ildsjelene som har fått dette til. Padda sin historie er svært viktig, og kommer inn i et historisk perspektiv, da også yngre generasjoner favner om sin lokale historie mer enn tidligere, sa blant annet fylkesordfører Arne Thomassen i sin tale.

– Vassdraget fra Herefoss ned til Birkeland er full av historie. Padda vil stå som et museum langs riksveien, og fortelle nettopp en del av denne historien. Slepebåten var en stor bidragsyter for skaunæringen i kommunen vår i flere tiår, sa Arild Windsland.

– Det er lagt ned en kjempeinnsats av svært mange for å få dette til, avsluttet ordføreren.

ILDSJELEN MED DEN STORE DRIVKRAFTEN. Arne Løland har engasjert seg i Padda i over 45 år. Han har også skrevet en sang om slepebåten, som ble fremført i diktform av Linda Vehusheia.

Arne Løland har tatt vare på Padda i over 45 år, før den fikk sin fortjente kvileplass mellom Fossane og Søre Herefoss. Han hentet i sin tid slepebåten i Tveit, og fraktet den til heimlige trakter ved Herefossfjorden. Han fortalte litt om historien til båten, og kom med fakta om den gamle sliteren som gikk i drift i over fire tiår på Herefossfjorden.

– Padda ble bygd av Kristiansand Mekaniske Verksted i 1910. Da den var ferdig ble den døpt navnet Thor, men ble omdøpt til Fram II. Navnet Padda fikk den av befolkninga rundt Herefoss, fordi den gikk så sakte, fortalte Løland.

– Det var hester som i sin tid fraktet Padda fra Kristiansand, og den kom i to deler. Båten er 28 fot lang og den frakta 30.000 tylfter med tømmer hvert år mellom 1910 og 1955. På de 44 åra så frakta Padda over 15 millioner tømmerstokker gjennom fjorden her, sa Løland til de fremmøtte.

FORTJENT HYLLEST: Prosjektleder og ildsjel Kristen Rosåsen fikk blomster og gave for sitt utrettelige arbeid rundt Padda, og slepebåtens nye hjem.

Kristen Rosåsen har vært en av mange ildsjeler. Han har også vært prosjektleder for å få Padda dit den står i dag.  I sin tale takket han alle de som har fått dette til å bli en realitet.

Lokale entreprenører ble takket, byggherre Knut Åsmund Aamlid, Birkenes Sparebank, Birkenes kommune, Statens vegvesen, Arne Løland, arkitekt Torstein Vehusheia, Hans C. Lund fra fylkeskommunen, Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter og Aina og Linda Vehusheia.

På slutten av seansen ble Padda hyllet vakkert gjennom sang og dikt, av Linda Vehusheia og hennes mann Vidar Larsen på gitar.

Etter den offisielle åpningen var over, var det kaffe og kake til alle fremmøtte.