Det var uka før påske 20 år siden Elisabeth Jansen tok vågestykket, da hun som nyutdannet frisør med rykende ferskt fagbrev i lomma overtok som innehaver av Birkeland Hårstudio.
Hun hadde nettopp avsluttet læretiden hos Tingeling Frisørsalong da hun inngikk avtalen om å overta Birkeland Hårstudio av Edel Njåstad som hadde drevet salongen i Fritunkrysset siden 1990.
– Det var dritskummelt, og jeg hadde ikke turt å gjøre det i dag. Men jeg var ung og uredd heldigvis, og har aldri angret på den avgjørelsen, sier Elisabeth når vi treffer henne i salongen i jubileumsuka.
Elisabeth drev frisørsalongen i lokalene i Fritunkrysset frem til hun for to år siden flyttet driften 100 meter, og inn i de gamle lokalene til Sysmia og To Frisører.
– Jeg syns det har vært kjempegøy. De gode ting mer enn veier opp de dårlige. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag og treffe de hyggelige kundene mine, sier hun.
– Nei, jeg angrer ikke på spranget. Det er fint å være egen sjef, og det er gøy å ha klart det disse årene. Men jeg kan ikke gi meg ennå, jeg har vel gått ut og sagt at jeg går for 20 nye år, ler hun.
– Men det er mye arbeid, jeg lyver om jeg sier noe annet, medgir hun.
Nå har hun noen dager igjen med saksa før hun tar en velfortjent påskeferie.
– Selv om det er mye å gjøre har jeg alltid prioritert ferie, det tror jeg er viktig. Jeg må reise vekk for å koble av, ellers finner jeg ikke roen.
For tiden er det mer hektisk enn vanlig. Hun har vært alene om driften en stund grunnet sykemeldinger.
– Jeg håper snart å få henne tilbake. Men utover det ser jeg også etter å utvide staben, men det er ikke lett å finne folk, medgir hun.
– Slik det er nå blir det flere 12 timers dager og det er ikke ønskelig. Jeg må utvide arbeidstida for å rekke over alt, og få ned ventetida. Da blir det lite tid til familien, sier hun.
– Hvordan markerer du jubileet?
– Først tenkte jeg markere 20 års jubileum stort. Men nå som jeg er alene gjør jeg det enkelt og kjører noen tilbud, byr på kake og noen gevinster, sier hun, før hun avslutningsvis legger til at hun har fått mange koselige hilsener og blomster fra kundene, noe hun er veldig takknemlig for.