Kan det bli leksefri skole?

(Illustrasjon: Sendmsg)

Birkenes kommune holder på å utrede videre bruk av lekser ved bygdas skoler. Og med tida skal saken opp til politisk behandling.

Knytta til dette har nå elever og foresatte fått tilsendt en anonym spørreundersøkelse fra kommunens fagutvikler på området, Øyvind Mellem.

Her er noen av «påstandene» som elevene og foresatte skal besvare hver for seg – om de er helt uenig, litt uenig, verken enig eller uenig, litt enig eller helt enig i.

– Barn mestrer mer på skolen når de har lekser.

– Jeg lærer det jeg skal godt nok uten å ha lekser.

– Jeg får for lite tid til lek eller fritidsaktiviteter fordi vi har lekser.

– Leksene skaper ofte konflikter hjemme.

– Lekser er avgjørende for at jeg som foresatt kan følge med på mitt barns faglige utvikling.

– Min erfaring er at lekser tar for mye tid fra det sosiale livet i vår familie.

– Lekser skaper større forskjeller mellom elever med foreldre med ulike forutsetninger (f.eks. utdanning/inntekt/kapasitet/helse).

– Barnet mitt klarer vanligvis å gjøre leksene sine uten hjelp.

Også skolenes lærere har mottatt en undersøkelse for besvaring.

Sammen med de utsendte undersøkelsene er det gitt følgende forklaringer:

– Hva er lekser?

– Lekseforskeren Cooper mfl. (2006) definerer lekser som oppgaver elevene er pålagt å gjøre utenom selve skoletiden. I noen skoler gis det ikke lekser. Men elevene i disse skolene kan også gjøre skolearbeid i fritiden. De jobber da med det de selv har lyst eller behov for, gjerne i dialog med lærer.

– Leksefri skole

– betyr ikke et forbud mot hjemmearbeid. Et slikt forbud ville vært veldig upraktisk av mange forskjellige grunner. Leksefrie skoler har som regel litt arbeid hjemme en sjelden gang, når det er behov for det. Skoledagen legges i størst mulig grad opp til at det ikke skal være nødvendig for eleven å jobbe hjemme i tillegg.

– Leksebevisst skole

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole. Kjennetegn er: Rom for kritisk refleksjon over egen praksis ved skolen. Læreren må kunne gi pedagogisk begrunnelse for hvorfor de gir lekser eller ikke og ta tydelig ansvar for at oppgavene er tilpasset elevene. Læreres metodefrihet, frihet til å velge å gi lekser eller ikke, må være reell.

Svarfristen på undersøkelsen(e) er satt til nå fredag 17. mars.