Vindkraftutbyggingen skal behandles i kommunestyret ennå en gang.
Kommunedirektøren i Birkenes innstiller på å støtte RWE sin søknad om utsatt igangsettelsesfrist til 31.12-2024.
Det er med stor frustrasjon vi i Motvind-folkeaksjonen mot vindmøller i Birkenes leser sakspapirene og begrunnelsen til innstillingen.
Kommunedirektøren skriver at:
«Usikkerheten rundt inntektene fra vindkraftverket er betraktelig redusert.»
Dette er en oppsiktsvekkende uttalelse, mener vi.
Produksjonsavgift
Stortinget har riktignok vedtatt en produksjonsavgift for landbasert vindkraft på 1 øre/kwh. Men departementet har ikke avgjort hvordan utbetalingene til kommunene formelt og praktisk skal avgjøres. Det er heller ingen formell avklaring fra departementet om produksjonsavgiften er i overenstemmelse med EØS- avtalen.
Motvind betrakter derfor størrelsen på beløpet som tilfaller kommunen høyst usikker.
Produksjonsavgiften skal det tas stilling til ved hvert statsbudsjett. Det kan derfor neppe sies at den er en avgift vindkraftkommunene er sikret på å få i all fremtid.
Eiendomsskatt
Det står videre å lese i sakspapirene:
«Kommunedirektøren kan ikke med sikkerhet si hva en eventuell eiendomsskatt på anlegget vil bli.» Det har hun etter Motvinds synspunkter helt rett i.
Saken er nemlig den at det vurderes nå i departementet om eiendomsskatten skal tas med i kommunenes skatteutjevning.
I Birkenes sitt tilfelle er vi blant de kommuner som årlig mottar skatteutjevnings midler.
Effekten av eiendomsskatt og produksjonsavgift fra vindturbiner vil for Birkenes bli redusert dersom de blir tatt med i skatteutjevningen.
Motvind vurderer direktørens saksutgreiing om økonomi til å skape mer usikkerhet enn avklaring.
Utgifter
I et regnskap skal det være en inntektsside og en utgiftsside. Motvind er selvsagt innforstått med at et vindkraftverk vil medføre noe inntekter, men vi savner en tydelig opplisting av utgifter og et eventuelt redusert inntektspotensiale for kommunen. Dette for å se utgifter og inntekter i en sammenheng.
Det er kritikkverdig av direktøren å ikke gjøre rede for dette.
Her er noen eksempler som Motvind vil anføre:
- Kommuneadministrasjon og politikere vil ved utbygging måtte bruke mye tid og ressurser på vindkraftverket og konsekvenser rundt dette:
- Kommunen er støymyndighet.
- Kommunen er ansvarlig for folkehelsen.
- Kommunen er forurensings myndighet.
- Kommunen skal administrere midler avsatt til avbøtende tiltak.
- Mindre sannsynlig at folk vil bosette seg i områdene som er eksponert for støy og visuell forurensing fra vindkraftverket.
- Det vil bli bygget færre boliger og hytter i områder eksponert for støy og visuell forurensing.
- Sterkt reduserte muligheter for naturbasert næring.
- Reduserte eiendomsverdier for mange naboer.
Vi savner direktørens økonomiske anslag for slike utgifter i sakspapirene. Det er tidligere heller aldri gjort rede for denne utgiftssiden for kommunen.
Livskvalitet
Motvind er også svært skuffet over vår direktør som kun skriver om verdier i forhold til mangel på penger.
Vi mener at andre verdier er vel så viktige for at folk skal få et godt liv. Naboene til det påtenkte vindkraftverket har krav på et godt liv, ikke en stadig tilbakevendende trussel om at vindkraftsaken skal opp igjen. Saken har vart i mange år nå.
30.4-2013 var første gangen det ble søkt om konsesjon for vindkraftverket i Birkenes. Mange har lidd altfor lenge. Vindkraft har gått ut over folks livskvalitet. Birkenesinger gir uttrykk for at de ikke har fått ro til å leve sine hverdagslige liv eller nyte en høytid uten å ha dette liggende i bakhodet. De føler at det er respektløst og knusende for dem som vil miste verdien av sin eiendom og trolig utsettes for helseplager for en sum penger som er til berikelse for noen få.
Spesielt sårende føles det at kommunedirektøren aldri har tatt kontakt eller kalt inn til et møte for å lytte til deres livssituasjon. Motvind Birkenes har i all tid kjempet for naboenes livskvalitet og for å fremme deres synspunkter.
RWE
Et annet punkt som direktøren henviser til i sin saksfremstilling gjelder konsesjonær RWE.
«Kommunen har fått en rekke nye og til dels svært viktige innspill som kaster nytt lys over vindkraftsaken», skriver kommunedirektøren. Saken er den at RWE har behov for å søke om ytterligere frist for idriftsettelse til 31.12-2024. Bakgrunnen for dette er at det ikke er realistisk at departementet vil behandle søknaden om utsettelse før april/mai 2022 etter at kommunens uttalelser foreligger, skriver RWE i et brev til kommunen.
Motvind håper at de folkevalgte på kommunestyremøtet 24.3 setter en endelig sluttstrek for RWE sitt engasjement i kommunen.
Etter Motvinds mening har RWE på ingen måte holdt sine forpliktelser overfor kommunen. Vi har en rekke eksempler på det:
- RWE har trukket seg fra den opprinnelige tilleggsavtalen som de la frem for kommunestyret i 2020.
- RWE har trukket seg fra planene om ny Senumstad bru.
- De har fortsatt ingen avtale på hvordan de skal komme seg over Tovdalselva.
- MTA planen er ikke fullført.
- Naturmangfoldsrapporten er fortsatt mangelfull.
- RWE har feil informert kommunen om kontrakter som er fremforhandlet med lokale bedrifter.
- RWE har ikke underskrevet avtale med kommunen om kompensasjon for evt. bortfall av eiendomsavgift.
- Driftsbygning på Engesland og Inovasjonshus på Birkeland. Hvordan kommer dette til å bli seende ut?
Motvind savner et kritisk blikk fra direktøren på RWE sitt engasjement.
Det virker svært spesielt å anbefale at RWE nå igjen skal søke om utsatt igangsettelse.
Interesseorganisasjon for vindkraft
Det jobbes på flere fronter på nasjonalt plan gjennom interesseorganisasjoner for å sikre kommuner som er vertskommuner for vindkraft større andel av verdiskapningen som kraften gir.
Det foreslås blant annet at utbygger bør betale en miljøavgift knyttet til ulempene for befolkningen og miljø som virksomheten innebærer. Denne avgiften bør komme som en kompensasjon til de lokalsamfunn som stiller sine naturressurser til disposisjon og opplever ulempene det innebærer. Nytt konsesjonssystem ventes å være på plass i løpet av 2023. Dersom et vindkraftverk blir planlagt etter nytt konsesjonssystem vil kommunen ha mye mer innflytelse på planlegging, beliggenhet og det vil bli tatt mer hensyn til mennesker og natur.
I tillegg vil man være sikker på at kommunen får ta del i alle eventuelle fremtidige kompensasjonsordninger og man vil ha mulighet til å fremforhandle en bedre og mer konkret avtale med utbygger enn det tilfelle er nå med RWE.
Selv om vi i Motvind selvsagt ønsker at det aldri blir vindkraftutbygging i Birkenes, håper vi at også tilhengere ser at kommunen vil tjene på å si nei til utsettelse nå.
Oddeheia og Bjelkeberg alternativet må skrotes for all fremtid.
Styret i Motvind – folkeaksjonen mot vindmøller i Birkenes
Terje Ånesland
Bjørnar Ytrehus
Trygve Løland
Wiggo Svendsen
Anne Gerd Væting Sunde
Steinar Ånesland
Kari Vilde Risvand
Torstein Arne Svendsen
Trond Harstad
_______________
Leserinnlegg