Arbeidstilsynet: Birkenes kommune mangler kontroll ved tildeling av kontrakter

Arbeidstilsynet har gjennomført tilsyn hos Birkenes kommune, knytta til nødvendig kontroll av lønns- og arbeidsvilkår ved tildeling av tjeneste-, bygge- og anleggskontrakter som overstiger 1,3 millioner kroner.

Birkenes kommune skal under tilsynet ha bekrefta at de ikke har gjennomført kontroller med lønns- og arbeidsvilkår.

Det kommer fram i et vedtaksbrev som Arbeidstilsynet nå har sendt til kommunen, dater 23. november.

– Kommunen har heller ingen rutiner for å gjennomføre slike kontroller.

Også det har kommunen bekrefta overfor Arbeidstilsynet, som opplyser at dette er brudd på forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter §§ 4 og 7.

I vedtaket fra Arbeidstilsynet, står det:

– I brev med varsel om pålegg av 27.10.2021 fikk dere frist til 10.11.2021 for å komme med kommentarer. Vi har ikke mottatt kommentarer fra dere.

Arbeidstilsynet har med hjemmel i arbeidsmiljøloven nå gitt Birkenes kommune pålegg om å framskaffe og sende inn følgende:

– Dokumentasjon som viser at kommunen gjennomfører nødvendig kontroll.

– Dokumentasjon som viser at kommunen har utarbeidet rutine for å gjennomføre kontroll.

Fristen er satt til 10. februar 2022.

I brevet opplyser Arbeidstilsynet at verneombudet skal gjøres kjent med vedtak og pålegg.