Kommunen har noen utfordringer for å gjøre innbyggerne fornøyde

I et felles leserinnlegg i Birkenesavisa 23. september i fjor varsla ordfører Gyro Heia (Sp) og kommunedirektør Anne Stapnes at det skulle gjøres en innbyggerundersøkelse.

– I første halvår 2021 vil kommunedirektøren også sende ut en innbyggerundersøkelse til alle som bor i Birkenes. Målet med innbyggerundersøkelsen, er å få et helhetlig bilde av hvordan innbyggerne opplever kommunen sin.

Bare 16 prosent svarte på denne innbyggerundersøkelsen som Birkenes kommune tidlig i august i år sendte ut til alle i bygda over 18 år.

Det er vanlig med svært lav svarprosent på sånne innbyggerundersøkelser – 17 prosent er landsgjennomsnittet.

Karakterskalaen hadde følgende seks trinn:

  • Svært misfornøyd
  • Misfornøyd
  • Litt misfornøyd
  • Litt fornøyde
  • Fornøyd
  • Svært fornøyd

Det var også mulig å svare «Vet ikke».

Mest fornøyde er de som har svart med luftkvaliteten. Her ble snittkarakteren 5,5. Landsgjennomsnittet er 5,4.

De som svarte er også fornøyde med drikkevannskvaliteten og tilrettelegging for friluftsliv, med snittkarakter på 5,3. Det er noe over landsgjennomsnittet.

På spørsmålet «hvor trygt opplever du at det er å bo og ferdes i din kommune?» ble snittkarakteren 5,2 – som er helt likt med landsgjennomsnittet.

Av de kommunale tjenestene er de av birkenesingene som svart mest fornøyde med barnehagetjenesten og fastlegetjenesten, med en snittkarakter på 5,0. Et interessant trekk på dette området, er at brukerne av disse tjenestene er mer fornøyde enn de som ikke bruker de.

Bygdas folkevalgte blir presentert talla i kommunestyremøtet i desember, som meldingssak.

I denne heter det videre:

– I motsatt ende av skalaen finner vi spørsmålskategorien «Transport og tilgjengelighet i kommunen». Kategorien inntar bunnplassen med en gjennomsnittsscore på 3,4 (snitt Norge: 3,5) for tjenester som handler om kollektivtilbud innenfor og ut av kommunen, veistandard og tilrettelegging for gående og syklister.

– Aller lavest karakter får kollektivtilbudet innenfor kommunen med 2,7 (snitt Norge: 3,1), mens kollektivtilbudet inn og ut av kommunen og standard på veier og gater begge får 3,2 i snitt (snitt Norge: 3,4 og 3,2). Her merker vi oss at resten av landet er akkurat like misfornøyde med veistandarden som birkenesingene.

Heller ikke på området om innbyggernes tillit til kommunen og lokalpolitikerne er ikke de som har svart veldig fornøyde.

– Kategoriene «Møte med din kommune» og «Tillit» er heller ikke blant kommunens glansområder, skal vi dømme etter svarene fra innbyggerne. Førstnevnte kategori handler blant annet om innbyggernes muligheter til å påvirke kommunale beslutninger (snitt Birkenes: 3,1 / snitt Norge: 3,1), hvordan kommunen følger opp det som er blitt lovet (snitt Birkenes: 3,1 / snitt Norge: 3,2) og hvordan de folkevalgte i kommunen løser lokale utfordringer (snitt Birkenes: 3,3 / snitt Norge: 3,3).

– Trøsten må være at det ikke står bedre til i resten av landet. På spørsmålet «Har du tillit til at kommunen behandler like saker likt?», svarer gjennomsnittet av birkenesingene 3,3 (snitt Norge: 3,4), mens spørsmålene «Har du tillit til at politikerne i kommunen arbeider for befolkningens beste?» og «Har du tillit til at kommunen følger lover og regler» begge scorer 3,9 (snitt Norge: 3,9 og 4,2).

Det var altså i underkant av 650 voksne innbyggere som besvarte spørreskjemaet i undersøkelsen.

– Av disse var cirka 53 prosent menn og 47 prosent kvinner. Drøye 50 prosent av respondentene lå i aldersgruppen 40-66 år, mens i underkant av 30 prosent var mellom 18 og 39 år og litt under 20 prosent var 67 år eller eldre. 88 prosent svarte at de har bodd i kommunen i minst 5 år.

Innbyggerundersøkelsen skal opp på et temamøte i kommunen til neste år, hvor det skal gjøres prioritering av hvilke områder det videre skal jobbes spesielt med.