Stormønstring for Kulturskolen

KONSENTRASJON. Full konsentrasjon for denne strykergruppa.

Torsdag kveld markerte BLINK avslutningen av intense samspillsuker med en stor oppsetting i Kulturarenaen, da de satte opp Hedwigs Themes, fra Harry Potter. Store deler av kulturskolens elever fylte arenaen med musikk, dans og drama.

Birkenes og Lillesand interkommunale kulturskole (BLINK) ble opprettet i 1991 som en videreføring av eksisterende kommunalt musikkskoletilbud i begge kommunene. Det betyr at det i år kan feire 30 års jubileum. De siste halvannet årene har naturlig nok vært noe annerledes, men de har til en viss grad klart å holde oppe aktivitetsnivået. Interessene er i hvert fall stor.

DANS. Mange barn i sving på parketten.

Rektor i Kulturskolen, Nina Martinsen innrømmer at de var spente på hvordan interessen ville påvirkes.

– Vi var naturlig nok veldig spente. Men interessen er upåklagelig. Vi er 250 elever nå i alderen 6 til 20 år. I tillegg har vi en venteliste på 120. Det er i grunnen litt trist. Slik det er nå har vi ikke ressurser til å ta imot dem, sier Martinsen. Men vi har startet en ny teatergruppe, og der er det fortsatt plass, så om du går i tredje klasse og oppover så må du gjerne komme, lokker hun.

Samspill i fokus

De siste ukene har altså samspill stått i fokus. Elevene har truffet hverandre litt på kryss og tvers av gruppene. Gruppene øver hver for seg, og på torsdagens avslutning av Samspillsukene ble hele arrangementet satt sammen i forestillingen Hedwig Theme. (Hedwig henspeiler til Harry Potters snøugle Hedwig) Denne uken var det kun for elevene, men Samspillukene gjentas til høsten, og vil da avsluttes med åpne konserter.

TRIVES. Kristian Birkeland har vært med i kulturskolen i tre år og stortrives.

Kristian Birkeland er en av dem som trakterer tangentene ved oppsettingen. Han har vært ved Kulturskolen i tre år. De tre siste ukene har han øvd på denne oppsetningen. For egen del synes han det gikk greit, men han synes de hadde noen innkjøringsproblemer med samspillet med de andre gruppene. – Hvorfor begynte du å spille piano ved Kulturskolen? – Anna (Sørlien) er tanta mi og hun fikk lokket meg med. Det er et fint miljø og jeg trives godt, sier han.

Læreplattform for kulturskolen

Kulturskolen vil gjerne være synlige i lokalmiljøet og har gjerne flere større fremførelser hvert år. De har knyttet til seg flere dyktige lærere med bred kompetanse innen musikk, dans, korps og teater. Med sine 20 år ved Kulturskolen har gitarlærer Geir Espen Flesje haugevis med rutine. Han brenner for Kulturskolens arbeid, og strekker seg gjerne langt for å gi elevene best mulig tilbud. Sammen med Fredrik Sahlander, førsteamanuensis PhD ved Fakultet for kunstfag UiA, holder de to på å utvikle en undervisningsplattform spesielt tilpasset kulturskolene.

GITARLÆRER. Geir Espen Flesje har vært gitarlærer ved kulturskolen i 20 år. Nå utvikler han en egen lærings- og samspill-app for kulturskolene, sammen med Fredrik Sahlander.

– Samspilluken bygger opp under utviklingen av plattformen. Det har vært øvelser i mindre grupper, for så å få se helheten i fullt kulturskoleorkester, sier Geir Espen, som klassifiserer samspillet som vellykket.

GITARISTER. Et titalls gitarister satte sitt preg på forestillingen.

Alle kulturskolene i Skandinavia skal få tilbud om å bruke undervisningsplattformen, som lages i samarbeid med det danske firmaet SpeedAdmin. De er med på utviklingen, og plattformen vil legges inn som en integrert del. De har som mål å utvikle appen både med tanke på læring og ikke minst samspill.

ENGASJERT. En engasjert Anna Sørlien setter ungene i sving.

– Vi håper det kan bli en læreplattform for alle kulturskolene i hele Skandinavia. Det er i hvert fall et kjempebehov for en læringsplattform tilpasset kulturskolene. Det finnes ikke noe lignende. Jeg håper og tror det vil slå an. Det er målet, og vi mislykkes om ikke dette blir butikk for oss. Meg og Sahlander har allerede til nå brukt 3-4 år, og 3-4000 timer på utviklingsarbeidet, sier Flesje.

KAKE. Også Harry Potter må ha kake.

– Når det er ferdig utviklet vil vi ha 40-50 ferdig utviklede og godt arrangerte samspillstykker, og det kan stadig bygges på. Hver lærer vil legge inn sin samspillsdel i det valgte stykket i et godt arrangement med tre stemmer på hvert instrument, i tre forskjellige ferdighetsnivåer. Hver stemme blir videoforklart, og man får med gode backingtracks man kan spille med i tre forskjellige hastigheter.