Flere utbedringer på Herefossveien – planarbeidet i gang

 

Arbeidet med utbedring av Gauslå kleiver er i full gang. Nå er Statens vegvesen også i gang med å utarbeide en reguleringsplan for tre andre strekninger på Herefossveien som trenger etterlengta oppgradering.

Det er strekningene fra Søre Herefoss til Støa, fra Askeåna til Smedbakken, og fra avkjøringa til Stasjonsbyen og opp til Gauslå.

Ingen av disse strekningene har i dag gul midtstripe. De er smale og svingete. Og de har utfordringer med både tele og bæreevne.

Statens vegvesen har allerede undersøkt om det finnes alternative traséer på strekningene. Konklusjonen er at det ikke finnes. Derfor blir det gjenbruk av dagens traséer – med breddeutvidelse, kurveutbedringer og utvidelse av sideterreng.

Dette kommer fram i planene som representanter fra Statens vegvesen presenterte for administrasjonen i kommunen på et møte 16. august.

Oppstart av planarbeidet ble varsla nå i september. Det skal nå sikres nødvendige arealer til utbedringene.

Målet er at planen skal vedtas i Birkenes kommunestyre om et drøyt halvår – i juni neste år.

Blant de som bruker disse strekningene hyppig, er Odd Grødum Transport.

– Dette vil bety himla mye for oss, sier daglig leder Martin Grødum til Birkenesavisa.

– Vi kjører opp og ned der hver dag med tre tømmerbiler. Dette vil være en lykke for oss og sjåførene våre.

Martin Grødum bor sjøl i Åmli, så for han er dette også jobbveien. Det samme gjelder for en av transportfirmaets mekanikere.

At det må rygges når store biler møtes på Herefossveien vinterstid, skjer ikke så sjelden. Martin Grødum forteller at de holdt på å miste en bil som sklei sidelengs av veien. – Heldigvis stod det et tre som stoppa bilen, så den ikke gikk utfor skråningen.

Også ordfører Gyro Heia er klar på at de etterlengta utbedringene er svært viktige.

– Det er viktig at riksvei 41 får gul stripe hele strekningen gjennom Birkenes og videre oppover. Dette vil løse utfordringene med trafikksikkerheten på strekningen betydelig, gjennom de smale flaskehalsene vi i dag opplever som farlige, og da spesielt vinterstid, sier ordføreren til Birkenesavisa.

– Med utbedringer langs de smale strekningene vil riksvei 41 også på den måten kunne bli en foretrukken ferdselsåre både for ordinære bilister og ikke minst transportnæringene. I tillegg vil det kunne bidra til økt turisme og dermed økt kundegrunnlag for bedrifter som ligger langs riksveien.

Planleder Jon Olav Upsal i Statens vegvesen sier til Birkenesavisa, at økt trafikksikkerhet er den viktigste grunnen til at disse veistrekningene må utbedres.

– Dette er en riksvei, og veistandarden er ikke dagens normale. Den er for smal og har for krappe kurver.

– Veistrekningen er ikke spesifikt nevnt i Nasjonal Transportplan (NTP). Nå ser vi på muligheten for likevel å få gjort utbedringer, men kan ikke garantere noe, sier Upsal.

Planlederen sier det er vanskelig å si når utbedringene kan være ferdig, med gul midtstripe hele veien nordover fra Søre Herefoss. Det hele avhenger av at det blir bevilga penger.

Skjer det, kan det bli oppstart ikke så lenge etter at reguleringsarbeidet er ferdig. Det kan gå mellom fem og ti år før veien er utbedre. Men dersom det blir bevilga penger, så kan det altså skje betydelig tidligere.

Ordfører Gyro Heia opplyser at Birkenes kommune har forankra dette arbeidet i et tett samarbeid med øvrige kommuner langs riksvei 41, og at kommunen sammen med Statens Vegvesen har utarbeida et grunnlagsdokument som gir Statens Vegvesen et utreda grunnlag for å kunne prioritere strekningene.

– Kommunen jobber videre inn mot sentrale myndigheter for å bidra til å sikre penger til riksvei 41, sier Gyro Heia.

– I møte med samferdselsministeren i fjor høst, ble det tydelig uttalt fra samferdselsminister Hareide at prosjektene langs riksvei 41 vil kunne prioriteres innenfor et utbedrings/vedlikeholdsbudsjett etter prioriteringer fra Statens Vegvesen. Han sa videre at disse prosjektene ikke var av en kostnadsstørrelse som krevde egen prioritering i NTP. Derfor jobber jeg og kommunen videre med å sikre at prioritering av strekningene i Birkenes blir tidfestet av Statens vegvesen og prioritert regulert og utbedret fremover. På den måten vil man sakte, men sikkert nå målet om gul stripe gjennom hele Birkenes.

Temaet er også på agendaen i kommunens årlige møte med samferdselsetaten hos fylkeskommunen onsdag denne uka.

Ifølge planleder Jon Olav Upsal kan det bli aktuelt å starte med noen utbedringer på enkelte av de tre strekningene.

Utfordrende terreng gjør at det planlegges å utbedre veien der den ligger i dag.

– Men det kan være noen steder det kan være aktuelt med nye parallelle traséer, sier Upsal.

Tegning trasé: Statens vegvesen/Birkenes kommune)

I møtet Statens vegvesen hadde med kommunen i august kom det fram at krav til veibredder, samt sideterreng, vil kreve en del skjæringer og fyllinger. Dette kan komme i konflikt med vernet vassdrag, noe landbruksarealer, bebyggelse og jernbanetraséen.

I møtereferatet heter det i et eget punkt:

– Der befolkning/hytter/boliger blir berørt/må rives, er det viktig å komme med informasjon før det varsles oppstart, for å informere om planarbeidet.

Statens vegvesen ønsker en arbeids- og referansegruppe bestående av en planlegger fra Birkenes kommune, ordfører og et par politikere.

Saken var til behandling i kommunens planutvalg sist uke.

– Gjennom Plan- og bygningsloven § 3-7 ønsker Statens vegvesen å overta arbeidet i planprosessen kommunen vanligvis påtar seg og planarbeidet frem til sluttbehandling i kommunestyret. Bakgrunnen for dette er å sikre rask oppstart, fremdrift og dialog med berørte parter. Oppstart av planarbeidet ble varslet i september 2021, og det er satt som mål at planen skal vedtas i kommunestyret i juni 2022.

Planutvalget vedtok enstemmig kommunedirektørens anbefaling – at kommunestyret delegerer gjennomføring av planarbeidet for reguleringsplanen «Rv41 Søre Herefoss-Hynnekleiv» til Statens vegvesen frem til sluttbehandling i kommunestyret.

Endelig vedtak vil skje i kommunestyrets neste møte 14. oktober.