Senterpartiet til valg på bedre veier for næringslivet innover i Agder

TOPPKANDIDAT. Senterpartiets Gro Anita Mykjåland sikter mot plass på Stortinget. Der vil hun arbeide for bedre fylkesveier i Agder. Bak fra venstre: Varaordfører i Vennesla og tredjekandidat til Stortinget, Eivind Drivenes, gruppeleder i fylkestinget / Lillesand bystyre, Oddbjørn Kylland, fylkessekretær i Agder Sp, Gunnar-Ole Lyngroth, ordfører i Åmli, Bjørn Gunnar Baas og birkenesordfører Gyro Heia.

Snart er det Stortingsvalg. Og Senterpartiet ønsker økt fokus på den dårlige veistandarden mange steder i indre deler av Agder. Nylig samla et knippe av partiets politikere lokal presse på midtrabatten i veikrysset på Hynnekleiv.

Partiets toppkandidat på stortingsvalglista, ivelandsordfører Gro Anita Mykjåland, ønsker å få belyst etterslepet på vedlikeholdet, ikke minst på fylkesveiene.

– Vi må prioritere fylkesveier, fordi det store næringslivet er i distriktene.

Utflytta birkenesing og nå lokalpolitiker i Lillesand, Oddbjørn Kylland, har lenge engasjert seg i samferdselssaker.

– Fylkesveiene er hverdagsveier. Og vi må få et økt løft på hverdagsveiene.

– I Nasjonal Transportplan (NTP) er det bevilga 4,7 milliarder kroner til vedlikehold i hele Norge. Bare i Agder er det et etterslep på 4 milliarder, sier Kylland.

Senterpartiet ønsker ikke at fylkene skal overta eierskapet til riksveiene. Men partiet vil at fylket skal ha en større pott med penger, og ikke bare være høringsinstans.

Også niendekandidat på stortingslista, ordfører Bjørn Gunnar Baas i Åmli, er tydelig på hva han mener.

– Vi MÅ ha bedre veier. Flere av fylkesveiene er en flaskehals. Nå er det på tide å få opp standarden.

Akkurat forbi Hynnekleiv har fylkesvei 42 mellom Arendal og Evje bedre standard enn riksvei 41. Og litt sørover i Birkenes kommune har riksveien enda dårligere standard.

ENIGE. Både birkenesordfører Gyro Heia og ivelandsordfører Gro Anita Mykjåland mener at det er nødvendig med bedre veier for næringslivet innover i Agder.

I høst skal etter planen utbedringene i Gauslå kleiver ta til for alvor. Strekninga er på 1,5 kilometer. Ifølge birkenesordfører Gyro Heia er det bevilga 150 millioner kroner til forbedring av veistrekningen fra Herefoss til Hynnekleiv.

I NTP er Gauslå kleiver prioritert i Handlingsprogrammet for riksveg 2018–2023 på grunn av dårlig kurvatur og smal vei kombinert med stigning.

I sist revidert statsbudsjett klarte ikke minst Senterpartiet å få gjennom ei påplussing på 1,5 milliarder kroner til utbedringer av fylkesveier – og 110 millioner kroner ekstra til Agder.

Senterpartiet mener det går svært mye penger til bypakkene. Mer bør gå til veier i distriktene.

Tredjekandidat på stortingslista, Eivind Drivenes, bruker tallet 1 milliard kroner om det virkelig kritiske etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene på Agder.

– Vi må ha flere penger. Fylkesveiene er underfinansierte.

– På grunn av dårlig standard og stor ulykkesrisiko, står man i fare for å måtte nedgradere veistrekninger, sier Drivenes.

Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei er langt større enn på en riksvei.

Også Gyro Heia er opptatt av trafikksikkerheten.

– Skoleskyss er vel så viktig som næringstrafikken.

Overfor Birkenesavisa bekrefter Heia at den fortsatt stykkevis dårlige veien mellom Herefoss og Senumstad kan være argument for å beholde skolen på Herefoss.

Birkenesavisa utfordrer toppkandidat Gro Anita Mykjåland, som tenkelig blir en av Agders nye folkevalgte på Stortinget, om dette med veier er så viktig at hun eventuelt ville prioritere å få plass i samferdselskomitéen. Det vil hun ikke svare konkret på.

– Det handler om å sitte i partigruppa. Der kan jeg spille inn saker fra Agder.

Mykjåland ser ikke bort ifra at prioriteringer knytta til vei kan bli forhandlingskort mellom Senterpartiet og Arbeiderpartiet.

Når Birkenesavisa prøver å få avklart om toppkandidaten foretrekker et regjeringssamarbeid til venstre eller høyre på det politiske kartet, får vi et politisk «korrekt» svar.

– Du får meg ikke utpå. Svaret mitt vil være det samme neste uke. SP går til valg på å gå i regjering med AP.