Utradisjonell vei til fagbrev – Vegar Gundersen (20) imponerer hos Rasmussen Auto

RINGTE TIL KJELL. Vegar Gundersen fra Høygilt ringte til Kjell på Rasmussens Auto og spurte om å få jobbe gratis en stund, for å finne ut om mekanikeryrket passet for ham.

Vegar Gundersen har valgt en litt utradisjonell vei mot fagbrev i bilfaget. Mange som er interessert i å skru på bil har vokst opp i garasje med olje på hendene. De staker tidlig ut yrkesveien gjennom mekaniske fag, for så å ta læretid i et bilverksted. Slik ble det ikke for 20-åringen, som for tiden er bosatt i Lillesand, men har far bosatt på Høygilt.

Etter ungdomsskolen valgte han studiespesialisering i tre år på Møglestu Videregående skole, før han hadde ett år i militæret. Blant sine medsoldater i Garden var det flere mekanikere med fagbrev. Det de hadde å fortelle tente hans nysgjerrighet for faget.

Men hvordan gjør man det når man er ferdig med militæret, og skolen allerede er i gang. Jo, da grep Vegar telefonen, ringte til Kjell hos Rasmussen Auto på Birkeland, og fortalte at han ville gjerne finne ut om yrket var noe for ham, og om han kunne få lov til å jobbe gratis for ham en stund for å finne ut av det. Det fikk han lov til, og han ble fort overbevisst om at det var rette yrkesvalget for ham. Og han har nå begynt det treårige praksis- og undervisningsløpet mot fagbrev som bilreparatør på lette kjøretøy.

– Ja, det er en trivelig gjeng her, og jeg har fått mye variert arbeid å prøve meg på, sier Vegar.

LÆRLING. Tommy Smerkerud (til venstre) er ansvarlig for fagopplæringen hos Rasmussen Auto, og forklarer Vegar Gundersen litt om arbeidsoppgavene som ligger foran.

Tommy Smerkerud er ansvarlig for at bilverkstedet holder sine opplæringsforpliktelser overfor opplæringskontoret for bilfag, og skal sikre at Vegar går gjennom den nødvendige opplæringa før fagprøven. Med en gang han begynte fikk han et større prosjekt. En hel motor skulle skiftes ut, og underveis har både Tommy og Kjell utfordret ham med forskjellige oppgaver for at han bedre kunne forstå de forskjellige motordelenes oppbygging og funksjoner.

– Betalinga som lærling er ikke god i starten, men jeg er imponert over måten han jobber på, og ikke bare fokuserer på lønna. Han kom hit i november, og jobbet litt dugnad før han nå begynte med den ordinære læretiden. Det er klart man skal ha lønn for jobben sin, men den kommer etter hvert. Da er det viktig å se dette som en del av skolegangen, og det er bedre betalt enn å gå på skole, sier Kjell.

– Vegar har klart seg utrolig bra med tanke på at han overhodet ikke har noen teoretisk bakgrunn, men han har klart å lese seg opp på en imponerende måte. Det at han kom slik og tilbød seg, forteller at det er noe han virkelig vil, legger han til.

Hvorfor spurte du akkurat hos Rasmussen Auto, lurer vi på.

– Jeg har alltid visst at de var flinke, og det har jeg også sett nå, at de er de beste som kan lære meg, sier Gundersen.

I og med at han ikke har den teoretiske bakgrunnen må Vegar ta læretiden på tre år, og ikke to, som er det normale. Underveis i læretiden vil han gå gjennom 12 undervisningsbolker på skolen. Hos Rasmussens Auto hadde de ofte lærlinger tidligere. Men det er en stund siden de har hatt lærlinger i verkstedet nå.

– Vi hadde ofte lærlinger før, men arbeidsplassens fysiske størrelse har gjort det vanskelig å få inn en mann til i verkstedet. Nå har vi fått inn en løftebukk til i mellombygget, og da har vi mulighet til å kunne la en mann til å jobbe her, sier Kjell.