Fører arven videre

Tradisjonsrik bedrift i Fritunkrysset.

Hvis du spør folk om Mekonomen på Birkeland, er det nok mange som vil riste på hodet.  Rasmussens Auto derimot er velkjent, og har vært i Fritunkrysset lengre enn hukommelser til de fleste rekker.

– Min far, Olav Gordon Rasmussen overtok citroenagentur og verksted her i 1961.  Rasmussens auto har eksistert i 57 år, men det var jo både bilutsalg og verksted her før den tid, forteller nåværende eier Kjell Rasmussen.

– Hadde det ikke vært bedre med verksted på Tollnes eller Tveide?

– Sentrumsplanen vil vel helst ha oss vekk herfra, og vi hadde nok ikke fått bygge her i dag.  Men det er fryktelig greit her.  Bedriften er synlig og tyveri og hærverk er så godt som fraværende. Og folk kan levere inn bilen om morran, spasere til jobb og hente bilen etter jobb, sier Rasmussen.

Tar alle merker

Men det selges ikke nye biler lenger.  Citroen krevde mere enn Rasmussens Auto ville gape over.  Det var særlig utstillingslokaler og andre fasiliteter, og det lå ikke akkurat til rette for det i Fritunkrysset.  Derfor ble den delen av virksomheten innstilt i 2011 – akkurat i det man hadde femtiårsjubileum som forhandler. Men man har beholdt godkjennelsen som Citroenverksted.

– Med Mekonomen i ryggen er man jo i grunnen godkjent for alle bilmerker. Det er ikke Mekonomen som eier bedriften.  Mekonomen er en kjede bestående av selvstendige verksteder, men de har mye bra kompetanse og tilgang til deler vi trenger, og det gjør vi oss bruk av, forteller han.

Knapt innkjørt

Samtalen går fort over til å mimre om gamle dager generelt, og gamle rustkjerrer av noen biler spesielt.  Noen og enhver har vel hatt bil med gjennomrusting, og de over femti har nok prøvd å skifte eksosanlegg på en annen bil. I «gamle dager» gjaldt det å få bytta bilen før det runda 100.000 kilometer.  Heldigvis har det vært utvikling på området, og nå er bilen snaut nok å regne som innkjørt ved 100.000 kilometer.

– Er det noen spesielle feil som utmerker seg på dagens biler?

– I grunnen ikke.  Før reparerte man jo både startere og dynamoer, men nå er kvaliteten på det meste så god at det i grunnen er mest slitedeler som byttes. Det er lite store jobber på motor og gir, og det skyldes kanskje at folk heller kjøper ny bil enn å bruke mye penger på en gammel, sier Rasmussen til Birkenesavisa.

God forretningsmoral

– Bilbransjen er vel ikke kjent for å være den ryddigste og rensligste?

– Det stemmer nok, men det er ikke så vanskelig å holde sin sti ren i denne bransjen heller.  Det handler egentlig om forretningsmoral.  Dessuten er det stadig kontroller av forskjellig slag.  Vegvesenet skal med jevne mellomrom fornye verkstedsertifikatene.  Arbeidstilsynet inspiserer arbeidsforhold på verkstedet, så HMS-systemene for bilverksted er omfattende.  Og skatteetaten er stadig på jakt etter moms og svart arbeid, sier Rasmussen.

Han forteller videre at ordretilgangen og størrelsen på verkstedet er akkurat stort nok til fire årsverk.  Med lokaliseringen i Fritunkrysset ligger det ikke akkurat til rette for utbygging, og bedriften er akkurat passe stor i forhold til det markedet som betjenes.

– Så nå har vi nydelige lokaler både for dagen og fremtiden, sier Rasmussen.

– Hva er fremtiden for Rasmussen Auto?

– Den ser jeg lyst på, for så lenge det produseres biler, vil det være behov for reparasjoner og service, sier han, som fremdeles kan selge en og annen bil til den som måtte ønske det.