Til sommeren kan du gå på do ved Tobias jorde – det koster kommunen ganske dyrt

(Bilde: Birkenes kommune)

Birkenes kommune har søkt om spillemidler til bygging av nytt offentlig toalett i nedre kanten av Tobias jorde sentralt på Birkeland.

Ifølge søknadspapirene skal den planlagte bygningen ha to rom med WC, samt et servicerom med el-sentral. Bygget er på totalt 11 kvadratmeter – drøyt 4,5 meter langt og 2,3 meter bredt.

Kulturleder i Birkenes kommune, Wenche Flaa Eieland, opplyser at byggingen skulle vært satt i gang i 2020, sjøl om man ikke fikk spillemidler til prosjektet da. En tid var det et ønske om å se på bygging av nye toalett i sammenheng med et framtidig sentrumsbygg. Dette har nå lokalpolitikerne ønska å så se bort fra, og bygge nye kommunale toaletter uansett om det vil komme sentrumsbygg eller ikke. Av en eller anna grunn ble ikke bygginga satt i gang i 2020, opplyser Wenche Flaa Eieland, som kun har å gjøre med noen av søknadene i denne saken.

Planlagt byggestart for det nye sanitæranlegget er satt til 10. mai i år.

Prosjektleder for bygg og anlegg i Birkenes kommune, Vidar Syvertsen, som nettopp har overtatt ansvaret for det planlagte toalettet, uttaler til Birkenesavisa: – Vi håper å få dette ferdig til sommeren, det må vi få til. Det er kommunens ønske.

Vidar Syvertsen er ennå ikke kjent med om det vil bli bygd et arkitekttegnet sanitæranlegg, eller om det vil bli kjøpt inn en ferdig modulbygning – kun at det er ønskelig å få til noe som står i stil med scenen på Tobias jorde.

I summene som er lagt ved søknaden om spillemidler, er selve toalettbygget oppført å koste 800.000 kroner. Da er frakta inkludert. Grunnarbeid, grøft, rør- og strøminstallasjon er oppført med 90.000 kroner. Med administrasjonskostnader på 57.000 kroner og et arkitekthonorar på 20.000 kroner på den nøkterne bygningen, blir totalbeløpet på 910.000 kroner – eller opp mot 83.000 kroner per kvadratmeter. Inkludert moms er de to doene på noen få kvadratmeter oppført å koste 1.194.000 kroner.

Planlagt toalettbygg. (Tegning fra søknad, Birkenes kommune)