Utfordringer med mange skysselever

FORMANNSKAPET: Kommunedirektør Anne Stapnes, formannskapsmedlemmene Silje Bjørnarå Drangsholt (Sp) og Ragnhild Aasen (H), og ordfører Gyro Heia (Sp) under formannskapsmøtet onsdag 8. april.

Gradvis skoleåpning kan skape utfordringer for skoleskyssen. Slik skal skolene holdes smittefrie.

– Per nå vet vi ikke om det blir hele skoledager når skolene starter opp igjen. Det kan bli en utfordring for oss som har mange skysselever, og dette er noe vi må arbeide med, sier kommunedirektør Anne Stapnes onsdag formiddag i et videosendt formannskapsmøte.

Tirsdag ble det klart at regjerninga beordrer åpning av barnehagene 20. april, og 1. til 4. trinn i skolen ei uke seinere. Kunnskapsminister Guri Melby (V) fortalte da at det ikke er sikkert skolene åpner med fulle dager, og at det kan bli aktuelt med undervisning i mindre grupper.

– Vi følger de nasjonale rådene, og det innebærer at de siste trinnene åpner seinere. Jeg forstår at det skal gjøres en vurdering rundt dette om to uker. VI har noen fådelte skoler hvor en delvis åpning kan skape utfordringer, men det er viktig å gjøre en grundig vurdering, sier ordfører Gyro Heia (Sp).

Barn sjeldent smittebærere

De to påpeker at ingen barn i risikogruppa for koronaviruset skal på skolen, og heller ikke dersom det er familiemedlemmer som er i risikogruppa. Dermed blir det både gjennomført stedlig skole, og fjernskole slik det er gjort siden midten av mars.

– Barn blir sjeldent smitta ser det ut til, og de ser heller ikke ut til å være smittebærere i stor grad. Det er godt vi har en uke på å planlegge skolestarten, for vi skal jo fortsatt har hjemmeskole for enkelte. Det skal også være mindre grupper, men alt dette skal det lages nasjonale standarder for, sier Stapnes.

Kommunedirektøren ønsker å åpne barnehagene så tett opptil 20. april som mulig, men er klar på at åpninga kan bli utsatt dersom ikke alt er på plass innen den dato.

Slik skal skolene og barnehagene holdes smittefrie

Tidlig isolering av syke, økt utetid og hyppig håndvask er blant tiltakene myndighetene vil bruke som utgangspunkt i veilederen for utdanningssektoren.

En veileder for barnehagene vil bli lagt fram innen 16. april, mens tilsvarende for skolene vil bli lagt fram innen 20. april, opplyste Kunnskapsdepartementet tirsdag.

Det er Folkehelseinstituttet som sammen med Utdanningsdirektoratet utarbeider veilederen for smittevern i barnehager, skolefritidsordninger og skoler.

Veilederen vil ta utgangspunkt i kapittel 4 i rapporten om tiltak på skole- og barnehageområdet, opplyser Folkehelseinstituttet. Rapporten, som er utarbeidet av utdanningsdirektør Hege Nilssen, Bufdir-direktør Mari Trommald og overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet, ble publisert tirsdag.

Hyppig håndvask og tidlig isolering

Blant tiltakene ekspertgruppa foreslår i barnehager og på skoler, er:

  • Opplæring i gode håndvask- og hosterutiner, og håndvask med lærer til stede ved starten av skoledagen, før og etter friminutt, etter toalettbesøk og før spising.
  • Vask av overflater som berøres ofte ved at elever kan vaske over egen pult daglig. Leker og tastaturer må også vaskes av. Øvrig vask utført daglig med særlig fokus på hyppige berøringspunkter, som lysbrytere og dørhåndtak.
  • Tidlig isolering av syke. Barn med luftveissymptomer må være hjemme. Barn som utviser symptomer på luftveisinfeksjon i barnehage/skole, skal sendes hjem. I tilfeller der syke barn må hentes av foresatte, er det en fordel om barnet kan vente på et eget avlukket rom eller utendørs sammen med en ansatt.

Foreslår merking på gulv.

Barn har til nå ikke vist å ha risiko for alvorlige sykdomsforløp av covid-19, men for å hindre kontaktsmitte og beskytte risikogrupper, mener ekspertutvalget dette er viktig:

  • Sikre at alle elever har egen pult, og ta i bruk større lokaler.
  • Opprette merking på gulvet av anbefalt avstand mellom elever i klasserom og områder det kan oppstå kø.
  • Ulike tidspunkter for friminutt og økt bruk av utetid/utebarnehage/uteskole.
  • Antall skoledager i uka kan kuttes etter modell fra Singapore.
  • Ansatte som tilhører risikogruppene, bør få tilrettelagt mulighet for hjemmekontor og videokonferanser, eller omplasseres til andre oppgaver.

Åpner i slutten av april

Barnehagene åpner igjen 20. april, mens 1. til 4. trinn på barneskolene, SFO og 2. og 3. klasse på yrkesfaglig videregående skole åpnes 27. april etter å ha vært stengt siden 12. mars.

Regjeringen fulgte ikke ekspertutvalgets faglige råd om å åpne hele barnetrinnet. På Nitimen onsdag forklarte statsminister Erna Solberg (H) at dette blant annet er av plasshensyn.

– Vi tenker at i den praktiske verden, så trenger man nå bedre plass for å ha større avstand mellom de yngste barna, kanskje jobbe i flere grupper og på en annen måte, og da vil mange skoler ikke ha plass til alle elevene på en gang, sa statsministeren.

Solberg understreket også at om det skulle bli smitte på en skole, vil kanskje hele klassetrinnet eller deler av skolen stenge ned.

Rådene må fungere i praksis

Steffen Handal i Utdanningsforbundet sier til NTB at de er i god dialog med Utdanningsdirektoratet, og at de regner med å bli tatt med på råd når det gjelder hvordan smittevernregler skal utformes nasjonalt, og når det gjelder hvordan de skal praktiseres lokalt.

– Tiltakene som lanseres i rapporten fra ekspertutvalget, er i tråd med de generelle smittevernrådene som er gitt fra helsemyndighetene. Det viktige nå blir å sikre veiledere som i større grad relaterer disse til alle de praktiske utfordringene som hverdagen i barnehage og skole byr på. De må bidra til å fjerne usikkerhet, sier Handal.

Han peker på veilederen i Danmark, og sier at forbundet vil se om det kan være noe å hente.

Utdanningsdirektoratet opplyser til NTB at gruppa som arbeider med veilederen, nå starter arbeidet. Folkehelseinstituttet viser til artikkelen de har lagt ut på nettsidene sine.