Vant bildekonkurranse

JUBEL: Jubelen stod i taket når 1. og 2. klasse ved Herefoss skole vant årets bildekonkurranse i Beintøft-kampanjen. Fra venstre Lærer Maria Kverneland Andersen, Martin Ravnåsen Solvang (2. klasse), Tilde Gauslaa Kile (1. klasse), Håkon Matre Skretteberg (1. klasse), Synne Topland (2. klasse), Kjersti Snøløs Topland (1. klasse), Torjus Topland (2. klasse) og Tiril Marie Moseid (1. klasse).

Jubelen stod i taket da 1. og 2. klasse ved Herefoss skole vant den store bildekonkurransen i årets Beintøft-kampanje

Beintøft er en årlig kampanje i regi av Miljøagentene. Gjennom hele september motiverer den 55.000 skoleelever til å gå eller sykle til skolen. Klassene konkurrerer om hvem som er flittigst til å velge miljøvennlige måter å komme til skolen på.

Herefoss skole er med på denne kampanjen også, men her er det ennå ikke avgjort hvem som vinner. Det er imidlertid allerede avgjort at 1. og 2. klasse ved Herefoss skole har levert det beste bidraget i bildekonkurransen med sitt hjerte laget av stein og vekster fra naturen.

VINNERBILDET: Her er vinnerbildet i årets fotokonkurranse i «Beintøft»-kampanjen. Den første ideen var et hjerte av småstein, siden pyntet de verket med blader, blomster og bark.

Kreative

Kjersti Snøløs Topland holder en knapp på at det var hun som var først ute med ideen om å lage et hjerte, men så har de sammen utviklet ideen. Temaet for bildekonkurransen var friluftsliv og natur, og elevene har løst dette strålende ved å lage et kreativt kunstverk av planter og steiner fra naturen, lyder det i presseskrivet fra Miljøagentene.

– Klassen har gått inn for prosjektet med liv og lyst. Kampanjen har vært både kjempegøy og utfordrende å være med på, og de har vært utrolig lette å engasjere, sier lærer Maria Kverneland Andersen.

Elevene har syklet og gått omtrent 300 kilometer de første tre ukene. Ellers har de plukket søppel på skoleveien, og en av oppgavene som gjenstår er å lage et kunstverk av denne søpla.

2.000 i premie

Premien for vinnerbildet er 2.000 kroner til klassekassa, og det har satt hjernene i sving i klassen.

– Vi har lagde et tankekart over forslagene som er kommet inn.  Vi har fått mange innspill, men vi liker å gjøre mange av de samme tingene, så jeg er sikker på at vi kommer til å bli enige om noe, sier Andersen.