Skal tåle 60 tonn

BRO: Fidje bro i Vegusdal strekker seg over Rettåna, og skal nå påkostes 4,2 millioner kroner.

Fire millioner kroner for å utbedre flaskehals over Rettåna.

– Dette er vi i Venstre veldig glade for. Arbeidet vårt for å styrke skogbruket gir resultat! Og attpåtil gjør det broene tryggere også for annen trafikk, sier fylkestingsmedlem Jan Kløvstad (V).

Tømmertransporten skal fram på utbedrede veier, heter det i en pressemelding, og en av flaskehalsene som skal utbedres er Fidje bro mellom Senumstad og Vegusdal på fylkesvei 406. For det blotte øyne ser broa fredelig ut der den står over Rettåna, men nå er det altså satt av 4,2 millioner kroner til å gjøre den enda bedre.

– Flaskehalser, som for eksempel i form av broer som ikke tåler de tyngste tømmervognene, gjør transport av tømmer langs smale veier i Norge tungvindt. Derfor fordeler vi nå 25 millioner kroner til å utbedre fylkesveier med mye tømmertransport, sier samferdelsminister Jon Georg Dale (Frp) i pressemeldinga, og legger til:

– Utbedringene av flaskehalsene vil styrke konkurransekraften i skog- og trenæringa gjennom lavere transporkostnader, og gi færre lastebiler på veiene og bedre miljø.

Store deler av vegnettet er nå åpna for tømmervogntog på 60 tonn. Ved å øke lasten på tømmerbilene kan tallet på biler minske med en firedel. Dette vil gi reduserte klimagassutslipp og minske energibruk.

– Likevel fører noen få flaskehalser som ikke tåler 60 tonn til at tømmernæringa noen steder må kjøre med lettere last. Derfor fordeler vi nå 25 millioner kroner i tilskudd til fylkeskommunene for å utbedre flaskehalser på fylkesvegnettet, sier Dale.

Det er lagt opp til å finansiere forsterking av mindre bruer slik at disse tåler 60 tonn totalvekt. Pengene blir fordelt etter forslag fra Statens vegvesen som har fått innspill fra skognæringa.

På Sørlandet er det Fidje bro i Birkenes, Sagstu bro i Froland og to broer på fylkesvei 455 i Vest-Agder som får tilskudd fra fylkeskommunen i denne omgangen.