– Jeg har aldri matet ei ku før!

Mandag denne uka ble gårder på Grødum fylt med unge stemmer, lukten av dyrefôr og lyden av en traktor i arbeid. Åttendeklassingene fra Birkenes var på plass for å delta i den tradisjonelle Landbruksdagen – et arrangement i samarbeid mellom bøndene Linn og Tor Arnfinn Grødum Homme, Christian og Grete Espegren, Birkenes kommune, AT Skog og Birkenes Bondelag.

Landbruksdagen har blitt arrangert i flere år i Birkenes, og har utviklet seg til en kjær tradisjon for både elever, bønder og lærere. Målet er å gi ungdom innblikk i landbruket, samtidig som de får praktisk erfaring og en annerledes skoledag ute i det fri.

Elevene var delt inn i tre grupper. Før lunsj gikk hver gruppe gjennom tre poster. På én av dem fikk de møte kyrne på nært hold – rolig og nysgjerrig. De fikk utdelt brød og boller som var forberedt til formålet, og kunne mate dyrene fra hånden. Mange fikk for første gang oppleve kontakten med en stor ku. Noen var forsiktige i begynnelsen, andre mer frempå – men de fleste gikk videre derfra med et nytt og varmt blikk på dyrene.

– Jeg har aldri matet ei ku før! sa en av elevene, med smil og brødsmuler på fingrene.

På en annen post fikk elevene sette seg inn i en ekte traktor. Traktorkjøringen ble ledet av Tor Arnfinn Grødum Homme. Siden det bare var én traktor, tok de det på rundgang – og hver elev fikk styre litt selv. Slik fikk alle følelsen av å ha kontroll, med trygg veiledning i bakgrunnen.

Slik beskrev en lærer det:

– Slik praktisk læring setter seg i kroppen. Det handler ikke om å bli bonde – det handler om å forstå arbeid med hele kroppen.

Sentralt i opplegget var også landbruks-quizen, utarbeidet og ledet av Mona Kile fra Birkenes kommune. Spørsmålene handlet om matproduksjon, natur og gårdsdrift. Elevene samarbeidet i grupper, diskuterte, gjettet og lærte. Det var en engasjerende måte å bli kjent med viktige temaer – uten stress, med rom for latter og deltakelse.

Etter lunsj ventet tre nye opplevelser. På en av ettermiddagspostene plantet elevene unge trær sammen med Kjetil Aamlid fra AT Skog. Han fortalte om skogens betydning, hvordan man tar vare på trærne og hvorfor planting er en investering i framtiden. Mange fikk for første gang kjenne en liten plante i hendene og tenke over hva det kan bli.

På en annen post tok Christian Espegren imot elevene og delte erfaringer fra sauedrift og livet som bonde og lærer. Han beskrev hverdagen med dyrene og hvordan man må være både strukturert og tålmodig. Samtidig ga han innblikk i hvordan kunnskap om landbruk kan kombineres med undervisning og samfunnsengasjement.

Den siste posten ble ledet av Tormod Amundsen fra kommunen. Her fikk elevene lære hvordan man kløyver og lagrer ved, og hva slags treverk som brukes til hva. I tillegg fikk de prøve seg på skyting med luftgevær, under trygge og kontrollerte forhold. Dette var for mange en spennende og fysisk avslutning på dagen.

Mellom øktene hadde elevene felles lunsj i det fri – med grillede pølser, sjokolademelk og drikke. Praten gikk lett rundt bordene, og stemningen var både avslappet og full av inntrykk.

– For noen elever er slike dager lettere enn vanlige skoledager, sa Tone Holman, som jobber i det ambulerende omsorgsteamet i kommunen.

– På skolen kan det være trangt og strengt. Her ute er det luft, frihet og bevegelse. For de fleste ble dette en veldig god og fin dag.

Flere elever sa at dette var den beste skoledagen de hadde hatt. Det var lett å se det på kroppsspråket, i engasjementet, i smilene. De var ikke bare tilskuere til gårdslivet – de var med på det, deltok, spurte, prøvde.

Kanskje er det nettopp slike dager som gir barn og unge en mer konkret forståelse av verdien i norsk matproduksjon – og av alt arbeidet som ligger bak det vi tar for gitt i hverdagen.