Pendlere og yrkessjåfører kan glede seg

Arbeidet på den tre kilometer lange strekningen mellom Søre Herefoss og Engebu er helt i sluttfasen. Et asfaltlag fra NCC la tirsdag bunnlaget med asfalt på den nye traséen.

Arbeidsleder Magnus Tveite hos entreprenørfirmaet Olav Martin Sørli AS, forteller om en fremdrift som går etter planen.

Trafikanter som fast bruker veien mellom Hynnekleiv og Birkeland får nå en helt ny opplevelse, på strekningen nord i bygda vår. I 2022 sto den 1,7 kilometer lange strekningen, med den svært svingete veien i Gauslå kleiver klar. Nå åpner veien på tre kilometer langs fra krysset på Søre Herefoss opp til Engebu for vanlig ferdsel, og før jul er planen at den tredje parsellen, mellom Askåna og Smedbakken, åpnes.

Den offisielle åpninga av disse to parsellene vil skje i mai neste år.

SISTE HÅND PÅ VERKET. Asfaltlaget fra NCC legger siste hånd på verket på veien, før vinteren setter inn.

Tirsdag traff vi asfaltlaget til NCC, som la siste «hånd på verket» før vinteren begynner. De la da bunnlaget med asfalt, som trafikantene skal kjøre på fram til våren. Når våren kommer skal slitelaget legges, før den gule midtstripa males på og indikerer en slutt på den store utbedringa av veistrekket.

HEREFOSSING MED 17 ÅRS ERFARING. Ronny Heia i asfaltutleggeren har 17 års fartstid i asfaltyrket. Her oppe med god utsikt, sitter Heia og betjener den rundt 19 tonn tunge maskinen.

Vi traff Ronny Heia fra Herefoss, som kjører asfaltutleggeren og som selv gleder seg til å ta den nye veien i bruk.

– Dette blir heilt nydelig. Jeg gleder meg som en unge til å pendle fra Herefoss og nedover til jobb, og ved andre ærend. Nå får vi gul stripe helt til Birkeland og kan ferdes tryggere i bil, forteller Heia mens han på rutinert vis styrer og mater asfaltutleggeren.

–  Jeg begynte i NCC i 2007, og har kjørt asfaltutlegger i over 15 år, forteller Heia.

– I dag har vi lagt det siste bunnlaget med asfalt på denne strekningen. I tillegg skal vi legge asfalt på noen busslommer og inn mot noen avkjørsler. Dette blir vi ferdig med i dag, forsikrer Heia oss.

160 GRADER INN I ASFALTUTELEGGEREN. En av lastebilene fra Ivarson Transport tipper den 160 grader varme asfalten inn i asfaltutleggeren. Asfalten fordeles deretter riktig av arbeidslaget, som regulerer den varme massen riktig, i bredde og tykkelse.

Asfaltlaget fra NCC la totalt rundt 800 tonn med asfalt denne siste dagen før veistrekninga nå er klar. Med en tykkelse på fem centimeter, ferdig valset, så skal denne herdes fram til våren. Da skal det siste topplaget med asfalt legges over. Slitelag kalles det, det som trafikantene til slutt kjører på, når veien er ferdigstilt.

VALS OG ASFALTUTLEGGER I SAMARBEID. Her legges asfalt ut i riktig tykkelse og bredde av asfaltutleggeren. Valsen bak må ligge tett opptil, slik at asfalten blir komprimert ved riktig temperatur.

Asfalten ble kjørt fra asfaltverket på Rugsland av lokale Ivarson Transport. Når asfalten blir tippet i asfaltutleggeren holder den 160 grader.

Siden arbeidet ble påbegynt fra Søre Herefoss og oppover i august i fjor, har Magnus Tveite hatt ansvaret for utbedringen av veien.

– Trafikantene må være oppmerksomme på at det fortsatt vil være noe anleggsvirksomhet langs veien, selv om veien nå åpnes for fullt mellom Søre Herefoss og Engebu. Vi vil drive med grøfterensking og annet arbeid langs strekningen, forteller Tveite.

– De siste strekket opp mot Herefoss ved Slettene Hage er planlagt å være ferdig før jul, om vi ikke møter på større hindringer og får en grei vinter, forteller arbeidslederen oss.

På spørsmål om hvordan framdriften har gått siden oppstart i august i fjor, forteller Tveite om få problemer.

– Det har gått over all forventning, der tidsplanen vår i stor grad er fulgt. Vi hadde en del snø sist vinter, men tross dette har det gått veldig greit frem til nå.

– Nå er vi ikke helt i mål med den siste parsellen ved Askåna til Smedbakken, og her vil det være en del igjen å gjøre frem til jul. Frem til 27. oktober er vi nødt til fortsatt å holde veien helt fysisk stengt mellom klokka 11.30 og 13.30 alle dager utenom tirsdag. Dette må vi gjøre for å fullføre en del av arbeidet, avslutter den rutinerte «anleggsslusken» til BA.

SLUTTEN, VURDERT AV ERFARNE ASFALTSLUSKER. Når man skal avslutte en strekning man legger asfalt på, så må man vurdere hvor mye masse man skal mate ut av maskinen. Her ser vi et resultat av godt samarbeid, rutine og et godt øye, slik at skøyten ved ny og gammel asfalt blir helt perfekt.

Lokalavisa har fulgt utviklinga og arbeidet tett de 14 månedene arbeidet har pågått.

Nå kan trafikanter på riksvei 41 glede seg over en tryggere og langt bedre farbar vei.