Ny kulturhistorisk vandring langs Lillesand–Flaksvandbanen

«MELKERUTA». Dette er siste rest av Lillesand–Flaksvandbanens jernbane- og bilmateriell. Denne var en Volvo «Bamse», levert i 1958 sammen med tre andre busser som fornyelse av selskapets materiell. Den ble gjenfunnet i Gjøvdal i 2019 og er nå under gjenoppbygging. (Foto: Lars J. Teistedal)

Søndag 3. september blir det en ny kulturhistorisk vandring langs Lillesand–Flaksvandbanen. I år går turen fra Tveide stasjon til Birkeland og ender ved Birkenes Bygdemuseum.

For sjette gang arrangeres den kulturhistoriske vandringen på Lillesand–Flaksvandbanen. Turen starter klokken 10 fra Tveide stasjon og går langs jernbanetraseen frem til lokomotivet «Flaksvand» i Birkeland sentrum, og her blir det utendørs foredrag av tidsvitner og historielag. På veien passeres Kippsporet, Lillesand–Flaksvandbanens høyeste punkt. – Jernbanesporet nord for Birkeland lå i en veldig sterk stigning, og lokomotivene var for svake til å kunne trekke hele toget opp bakken. Det ble derfor delt i to i bunnen og trukket opp i to vendinger. Ved Kippsporet ble delene satt sammen igjen før ferden gikk videre mot Lillesand, forteller Carl Frederik Thorsager, daglig leder av Lillesand–Flaksvandbanen AS. Fra Birkeland fortsetter turen tilbake mot Tveide og avsluttes ved Birkenes Bygdemuseum. Her blir det matpause og muligheter til å oppleve museets egen utstilling av den smalsporede jernbanen.

– Utstillingen er satt sammen for å gi et innblikk i banens historie, om hvorfor den ble bygget og hva den tilførte samfunnet. Spesielt interessant er det å oppleve en fargefilm fra 1949, som viser ekstratog fra Birkeland for Landsstevnet i Norsk Misjonsselskap, sier Thorsager. Det er Skinnelangs, Birkenes historielag, Vestre Moland og Lillesand Historielag, Lillesand– Flaksvandbanen AS og Birkenes bygdemuseum som står bak arrangementet. Turen er en del av naturlosprogrammet til Midt-Agder Friluftsråd, og det er Carl Frederik Thorsager og Martin Birkeland som er de lokale naturlosene. Det var Erlend Garåsen, forfatteren av boka Skinnelangs, som tok initiativet i 2016. – Siden 2012 har jeg fulgt både nedlagte og operative jernbanestrekninger til fots for å ta livet tilbake etter kreft. Da jeg skulle ta fatt på Lillesand–Flaksvandbanen i 2016, la jeg ut et arrangement på Facebook for moro skyld. Jeg ble ganske overrasket da det stod over 20 turkledde deltakere utenfor Lillesand stasjon, for historielagene hadde nemlig delt arrangementet. I juli gjennomførte Erlend sin aller siste Skinnelangs-etappe langs Kirkenes– Bjørnevatnbanen. Han er i dag fri for kreft og har tilbakelagt 5700 kilometer med jernbanespor. Og prosjektet hans har også blitt til bok. – Det var Alvhild Gulbrandson fra Lillesand og Vestre Moland historielag som inspirerte meg til å skrive bok om turveier på nedlagte spor. Den ble faktisk kåret til årets beste norgesferiebok av Nettavisen da den kom ut i 2021. Lillesand–Flaksvandbanen har selvsagt fått sitt eget kapittel!

 

Erlend Garåsen

Skinnelangs

 

_______________

Brukerskapt