Nær 70 prosent vekst på tre år

Det er for tiden hektisk aktivitet hos Synkron Media øverst på Strøget. Det 45 år gamle trykkeriet tilbyr stadig nye produkter, og er på jakt etter å utvide kundekretsen utover hele landet.

Den siste uken har de fått inn en ny maskin – en fres, som gir dem mange flere muligheter til å tilby flere produkter.

– Ja, det er bare fantasien som setter grensen, sier David Farias, salgs- og markedssjef ved Synkron Media.

– Det er en stor, og viktig investering for oss. Det måtte skje. Vi satser, og vi skal bli større. Mens vi tidligere har hatt hovedvekten av kunder fra Agder, vil vi nå øke satsingen mot hele landet, forteller han videre.

De siste tre årene har de økt fra 15 til 18 ansatte. I 2019 omsatte trykkeriet for 18,4 millioner kroner. Da hadde de lagt bak seg en lengre periode med nedgang. Både Offset og trykk ble kraftig redusert, men de fant nye produktområder.

– Nedgangen ble stanset og vi endte på 18,1 millioner i omsetning i 2020. Årene etter har pilen bare pekt en vei, sier Farias.

I 2021 steg omsetningen til 19,3 millioner kroner. Året etter omsatte de for 26,4 millioner kroner. Når de målene for inneværende år vil omsetningen ende på 30 millioner, noe som tilsvarer nær 70 prosents vekst på bare tre år.

Farias mener at nye produkter og en vellykket omorganisering er nøkkelen bak den positive utviklingen. Skilt i storformat, lysskilt og bil-dekor er eksempler på nye produkttyper til trykkeriet.

– Nå har våre egne folk blitt skolert på maskinen. Det er mye å lære, og nå blir det en innkjøring, og forhåpentlig lærer vi stadig nye bruksområder på maskinen, sier han.

– Det er en stor oppgradering for oss. Driften blir mer automatisert, og vi kan tilby langt flere produkter, sier han videre.

Som et eksempel nevnes det at mens de tidligere lagde skilt, hadde de ofte skarpe kanter. Den nye fresen avrunder kantene, en jobb de tidligere gjorde manuelt

Det vil effektivisere mannskapet og fristille tid slik at de får mer gjennom produksjonen. Det er bare et skritt på veien for Synkron Media. Planer er at de skal ytterligere videre.

– Vi har 2000 kvadratmeter produksjonslokale til disposisjon. Vi ønsker å fylle dem med maskiner. Vi vil ha utvikling hvert år, gjerne med nye maskiner. De ansatte synes også det er gøy med fornyelsen. De føler seg sett og verdsatt når det skjer en slik utvikling. Det gjør noe med oss alle når nye maskiner, og dermed muligheter kommer på plass, sier Farias.

Mye av produksjon skjer på dagtid, men David forteller at de også trenger litt ungdommelig arbeidskapasitet på kveldstid.

– Det er alltid behov for noen som kan kutte eller pakke på kveldstid, så det er bare ta kontakt, avslutter han.