«Birkeland Veterankjøretøy» – hipp, hipp hurra for bilgleden i bygda!

Bilene som pusses og gnikkes på nå, de har ikke elmotor eller er hybrider. De aller fleste kjører på god gammal «åttognitti», noen på «femognitti», ja du skjønner – det er bensin det går i.

Veteranbil, ja hva er en veteranbil da? Det burde jo være pensum i skolen tenker nok de som er medlemmer i Facebook gruppen «Birkeland Veterankjøretøy», men det betyr at bilen din er bikket 30 år siden den rulla på veien første gang. De nye tilskuddene i år er da de med produksjonsår 1993.

Kan man bli sinna av en god gammel bil som kjører forbi? Det tror jeg neppe. Det er noe med lukten, lyden – de eldre bilene har absolutt et annet svev enn hverdagsbilene nå til dags. Den gromme, nydelige lyden som høres på god avstand, da rykker det nok i smilebåndet hos de fleste.

– Se! Se på den!» Iveren er stor hos barna! Biler i forskjellige former og farger dukker opp nå på våren, ute og «strekker på hjula» etter vinterlagring.

«Birkeland Veterankjøretøy» ble opprettet av Espen Hauge etter den første bilparaden under Korona perioden i 2021.

– Jeg hadde tenkt tanken i en lengre periode, på å opprette en plattform hvor det var lett å nå ut til mange med samme interesse. Først var tanken bak gruppen å bare ha veteranbiler, men det ville ha utelukket en god del kjøretøy som blant annet lastebiler, mopeder og motorsykler. Tanken er å inkludere alle, også entusiastkjøretøy, og blivende klassikere er velkomne, forteller Espen med iver og glede.

Sjøl har Espen og familien flere biler, men det er nok Escorten som er bilen over alle biler for Ford mannen. Escorten er en 1972-modell, MK1 Mexico. Bilen er en spesialutgave som en motorsport fabrikk laget i sin tid. Det er altså en bil du sjelden ser maken til original, oftest er det en replika eller så er den ombygd.

Espen har hatt Escorten siden 2010.

– Jeg hadde en annen bil før, men har alltid ønsket meg en slik som denne. Så når Escorten dukket opp på finn.no, solgte jeg bilen min og heldigvis ordnet alt seg og jeg fikk handla meg ny, gammel bil, forteller han. Og når jeg spør hvorfor han ville ha akkurat denne bilen smiler Espen og sier, – Det er drømmebilen!

Den røde Mexicoen glinser i kveldssola. Minstegutten til Espen fyker rundt på sparkesykkel. Endre på snart 10 år svarer kvikt «Ja!» når jeg spør om det kun er Ford som gjelder. Han smiler bredt når han forteller at de har kjørt helt til England i bilen, for å dra på treff.

– Pappa, du trenger ikke spørre meg en gang om jeg vil bli med på en slik tur igjen!

Det va jo selvsagt at da ville Endre sagt ja uten å nøle.

Imponerende å se så stor bilglede i den alderen.

Jeg spør om det er han som er presidenten i Veteranbilgruppa, og uten å nøle bekrefter Endre at det er han!

Så hvor kommer denne kjærligheten til Ford fra?

– Vell, det er nok svogeren min Einar Flakk som er grunnen til det. Han kom inn i familien vår da jeg var seks år gammel, og jeg så veldig opp til han. Espen retter kjapt på seg selv. – Jeg ser fortsatt veldig opp til han.

Jeg ser at det står to signaturer i bagasjeluka på Mexicoen, Holm Jacob Matheson (Mathis) og Martin Schanche. Historien bak er at Espen vant litt utstyr og diverse produkter i en Facebook konkurranse, og når han kunne velge mellom å få den sendt i posten eller å hente den selv, var valget enkelt. Espen, guttungen og en kamerat dro av sted til Oslo, i Escorten selvfølgelig.

– Etter et storstilt garasjebesøk hos en av mine helter, fikk jeg sagt noe sånt som at «ja nå mangler vi bare å besøke garasjen til mister rallycross.» Og ikke før jeg fikk sagt det, tar Mathis opp telefonen og ringer selveste Martin Schanche og sier «Du Martin, nå står det tre blide sørlendinger her som er på vei til deg, er du hjemme?» Det var han, og da vi sto i Drøbak en liten time senere, slo pumpa litt ekstra fort kan du si, lyder det fra Espen.

Fantastisk! At dette var ett stort øyeblikk, er ikke vanskelig å forstå.

I dag har Birkeland veterankjøretøy gruppen over 500 medlemmer, og mange holder nå på med gnikking og pussing for å få bilen i tipp topp stand til 17. mai og den store bilkortesjen, nasjonaldagens høydepunkt for mange av oss her på Birkeland.

En annen bilglad kar, tilfeldigvis også Ford eier, er Kenneth Wehus. Han har en sort Ford Sierra Cosworth 4×4, 1991 modell, original. Bilen er opprinnelig Italiabil, og godkjent i Norge uten katalysator. Kenneth har selv hatt bilen siden 2016.

Når jeg spør Kenneth om han vet hvor mange biler han egentlig har hatt opp igjennom, ler han litt. Vi begynner å telle og minnene er mange. Sierra går igjen, og de fleste av oss som er over tredve husker nok godt både «Røyskatten» og den hvite Granadaen med spoileren.

– Jeg har alltid vært bilinteressert, og biler har det vært mange av, forteller Kenneth.

Etter å ha tenkt litt kommer vi fram til at det er over 20 biler i hvert fall. Kenneth har ikke måttet gjøre de store tingene med bilen, men retter en stor takk til både Einar Flakk og Thomas Landås, for å ha fått alt på gang med Sierraen.

Vi gleder oss til å svaie flagget for alle som deltar i bilparaden, 17. mai!

Hipp, hipp Hurra for bilgleden vi har her i bygda!

 

Tekst:

Tina Helén Tveito Sondresen

Foto:

Sondre Sondresen Tveito