Pågens skorpor med ny design og ny pris

 

Dagligvaregigantene bli stadig mer oppfinnsomme slik at vi dumme forbrukere ikke skal oppdage prisøkninger.

Reduksjon i innhold til samme pris, det har vi lest om og sett.  Men det er ikke leverandørene som informerer oss. En dag hørte vi likevel en av lederne sjøl si at dette er uetisk.  Tenk det……..!

Denne uka oppdaga vi et nytt knep:

Vi bruker Pågens skorpor. 400 grams pose kosta, og finnes fortsatt på nettet, til 37,90 = 94,75 per kg.

Nå har posen fått «ny design». Den gamle er borte fra hylla, i alle fall hos Kiwi.

Designposen rommer bare 240 gram. Prisen er «sjølsagt» redusert! Det skulle da bare mangle! Den er nå «kun» 29,90. Men, – vent nå litt, – det betyr jo ny kilopris på 124,85!

Utgangspunktet for prisfastsettelsen av 240-grams pose burde jo vært 22,74.  Det ville vært heilt greit og realt med en prisforhøyelse, til og med vi dumme forbrukere skjønner så pass i disse tider.

Mitt spørsmål blir:

Er det produksjon og frakt av 240 gram skorpor eller er det posens nye design som forsvarer en prisøkning på 31,48 prosent? Eller er dette rett og slett uetisk markedsføring?

 

Andreas Vollan

(lett forarga!)

_____________

Leserinnlegg